In de zoektocht naar alternatieve (bio)brandstoffen zijn onderzoekers erin geslaagd om een personenauto te laten rijden op brandstof gemaakt van zeewier, schrijft NOS.
Onderzoekers van het Europese project MacroFuels, een consortium met onder andere TNO en Wageningen Food & Biobased Research, testten hun zeewierbrandstof in Denemarken.
“Het afgelopen jaar is er 10 kilo bio-ethanol en 8 kilo bio-butanol uit zeewier geproduceerd. Door de biobrandstoffen te mengen met fossiele brandstoffen zijn E10- en B10-brandstof geproduceerd (10% biobrandstof bijgemengd) waar hedendaagse auto’s op kunnen rijden”, aldus TNO. “Vervolgens zijn er rijtesten met een personenauto op de weg in Denemarken uitgevoerd. Diverse soorten rijgedrag, van filerijden tot op de snelweg rijden, werden getest. Aangetoond werd dat de zeewierbrandstoffen hetzelfde werken als de reguliere brandstoffen, in termen van gebruik en emissies.”
Nu moet worden aangetoond dat zeewier ook op grote schaal een goede bron van biobrandstof is. De hoeveelheid beschikbare zeewier zou geen beperkende factor zijn.
Het doel van de EU richtlijn hernieuwbare energie is om in 2030 in het transport (luchtvaart, zwaar wegverkeer en binnenvaart 14% hernieuwbare brandstoffen te gebruiken waarvan 3,5% geavanceerde biobrandstoffen zoals die uit zeewier (1% tegen 2025).
NOS - Auto rijdt 80 km op Nederlandse zeewierbrandstof
Onderzoekers van het Europese project MacroFuels, een consortium met onder andere TNO en Wageningen Food & Biobased Research, testten hun zeewierbrandstof in Denemarken.
“Het afgelopen jaar is er 10 kilo bio-ethanol en 8 kilo bio-butanol uit zeewier geproduceerd. Door de biobrandstoffen te mengen met fossiele brandstoffen zijn E10- en B10-brandstof geproduceerd (10% biobrandstof bijgemengd) waar hedendaagse auto’s op kunnen rijden”, aldus TNO. “Vervolgens zijn er rijtesten met een personenauto op de weg in Denemarken uitgevoerd. Diverse soorten rijgedrag, van filerijden tot op de snelweg rijden, werden getest. Aangetoond werd dat de zeewierbrandstoffen hetzelfde werken als de reguliere brandstoffen, in termen van gebruik en emissies.”
Nu moet worden aangetoond dat zeewier ook op grote schaal een goede bron van biobrandstof is. De hoeveelheid beschikbare zeewier zou geen beperkende factor zijn.
Het doel van de EU richtlijn hernieuwbare energie is om in 2030 in het transport (luchtvaart, zwaar wegverkeer en binnenvaart 14% hernieuwbare brandstoffen te gebruiken waarvan 3,5% geavanceerde biobrandstoffen zoals die uit zeewier (1% tegen 2025).
Wouter #8, klopt. Het is al heel lang onderdeel van allerlei alledaagse producten.
Theo #5, wier werkt als sterk biologisch filter. Dat betekent in Lehmans's terms dat alleen wier geteeld in extreem schoon water geschikt is voor (rechtstreekse) humane consumptie.
Wouter #1, dat klopt, maar het één sluit het ander niet uit. Na isolatie van eiwit resteert een wolk kool- en waterstoffen.
Reactie no 7 van Martijn van der Plas laat zich niet makkelijk begrijpen. Lees het als volgt: sojaschroot verplicht ons om varkensvlees te eten.
Wouter de Heij (reactie no. 6) weet niet, of verdonkeremaant het want hij weet het best, dat we allang zeewier tot ons nemen, zij het tot nu toe vooral verborgen in levensmiddelen.
En even terug naar dat veevoer. Varkens en schapen zijn dol op zeewier. Kun je zien als ze er bij kunnen.
Wouter de Heij #6
Zeewier als veevoer? Zodat we allemaal verplicht varken moeten eten?
Het was maar 8 kg. En economisch kan het toch niet uit. Neen, hier gaan we nooit meer over horen.
Ps zeewier als voedsel gaat ivm food safety, kosten, smaak ook niet doorbreken. Wat overblijft? Feed en fertiliser.
Zeegroenten, de laatste natuurlijke bron vol van mineralen en sporenelementen die je in de kapotgeteelde groenten niet meer tegenkomt. Schandalige verspilling van hoogwaardig voedsel. Is dan niets meer heilig? Vergeet nooit als je je voertuig meer dan 4 maanden wegzet om vlak daarvoor een ethanolkiller toe te voegen anders start hij nooit meer zonder een halve revisie.