Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Ahold Delhaize vervangt de topman van Delhaize België, Denis Knoops, na al jaren tegenvallende prestaties van de supermarktketen in België. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers kondigde topman Dick Boer al striktere aansturing aan: "We gaan bij Delhaize meer doelen stellen en sturen op meetbare resultaten. De formules zullen een beetje vrijheid kwijtraken, maar men begrijpt dat dat nodig is voor een bedrijf van deze omvang".

Knoops wordt opgevolgd door de Fransman Xavier Piesvaux, die overkomt van de Canadese tak van de Amerikaanse supermarktketen Walmart, meldt financiële krant De Tijd. Volgens het Belgische retailvakblad Gondola laat de vervanging vooral zien dat "Ahold de touwtjes strak in handen neemt bij Delhaize."

Piesvaux zal gaan rapporteren aan Wouter Kolk, de baas van Albert Heijn, die per vandaag operationeel directeur wordt van Ahold Delhaize voor België en Nederland. Daarmee wordt de Nederlander dus ook de baas in België. Per 2019 zal Kolk die functie bovendien gaan vervullen voor Europa en Indonesië.

De algemene krant De Standaard legt uit dat Knoops niet meer goed kon functioneren. De verkoopresultaten waren te lang achtergebleven, ondanks recente verbeteringen. Knoops' relatie met de vakbonden was slecht en het personeel droeg hem niet op handen door een met fricties omgeven invoering van deeltijdwerk. Bij de herstructurering kozen veel ervaren werknemers voor vrijwillig vertrek. Ook verslechterden de relaties met de vakbonden toen ze merkten dat Delhaize werkstudenten ging inschakelen ten koste van vast personeel.

Ahold heeft te maken met nog meer personele wijzigingen in cruciale onderdelen van het bedrijf. In de VS vertrekt Jennifer Carr-Smith, de CEO van Ahold Delhaize's internetsuper Peapod. Voor Carr-Smith is nog geen opvolger gevonden, schrijft Distrifood. In de VS is de markt voor online boodschappen op dit moment volop in beweging, nu Amazon en Walmart daar baanbrekende stappen zetten om tussen het verschil tussen boodschappen doen en bestellen te verkleinen.
Dit artikel afdrukken