"Alle grote producenten, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Arla, Superunie, Plus, Zuivelhoeve, Dirk en Dekamarkt, gaan hun vanilleproducten aanpassen naar aanleiding van de klachtenprocedure die foodwatch vorige maand won tegen FrieslandCampina over vanillevla zonder vanille." Dat maakt foodwatch zojuist bekend.

In de door foodwatch tegen FrieslandCampina ingediende klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde de RCC dat vanillevla zonder vanille misleidend is. De onderliggende rechtsgrond is de Europese wet tegen misleiding (Verordening (EU) 1169/2011): een ingrediƫnt in de naam van een product moet ook daadwerkelijk in het product zitten. In de beroepsprocedure verweerde FrieslandCampina zich door er op te wijzen dat 80% van het volume aan vanillevla op de Nederlandse markt geen echte vanille bevat. Vanille was - vermoedelijk ook voor consumenten - gewoon een smaak.

Dat klopt, want het merendeel van de producenten verwerkt geen echte (nogal kostbare) vanille van echte stokjes in hun vanillevla, -yoghurt of -kwark. Dat was reden voor foodwatch om ook de andere grote producenten aan te spreken.

Zij hebben nu allemaal toegezegd de uitspraak van de RCC op te volgen en hun vla of verpakking aan te passen, juicht foodwatch. FrieslandCampina nam al het voortouw en introduceerde onlangs het (echte) 'vleugje' als ingrediƫnt. Voor de rest is vanille nu definitief een smaak. Wel een smaak, natuurlijk, die smaakt naar vanille zoals verreweg het grootste deel van het publiek 'vanille' kent. Dat woord moet voortaan tussen '...' als het de smaak aanduidt.
Foodwatch - Succes tegen misleiding! AH Jumbo e.a. passen hun misleidende vanillevla aan
Reageer
  • Deel
Druk af