Horeca en winkels
Wie beter naar al het bestelverkeer kijkt, ziet dat meer dan 80% van het vrachtverkeer in de grote steden loopt van bedrijven naar bedrijven in vooral het midden- en kleinbedrijf; vooral voor horeca en winkels. Er gaat heel veel food de stad in. Het beleveren van horeca en winkels wordt lastiger. Er moeten nu snel serieuze plannen komen om iets te doen aan deze situatie, voor de steden, distributeurs, food service-groothandel én horecaondernemers.
De wens van Pieter Grinwis roept de reactie op: ‘be careful what you wish for!’Het groeiende stadslogistieke verkeer past niet meer bij de autoluwe ambities van veel gemeenten. Het bestelverkeer neemt te veel ruimte in. De wens van Pieter Grinwis roept de reactie op: ‘be careful what you wish for!’. Straks kondigt de gemeente voor 2025 een zero emissie-zone aan die honderdduizenden bestelauto’s raakt, vaak van mkb'ers. Of de gemeente stopt de bijna gratis parkeerontheffing voor ondernemers die vaak in de stad moeten zijn.
Focus op grote bezorgstromen
Het voorstel van MKB Amsterdam voor het beprijzen van de bezorging in de stad met een bezorgtaks is een prima plan als je dat richt op juist de grote bezorgstromen naar bijvoorbeeld horeca en winkels. Zeker omdat uit een onderzoek van MKB-Nederland bleek dat maar 9 procent van de ondernemers van plan is over te stappen op elektrisch rijden. De rest ploetert na 2025 door op diesel of zegt zelfs opnieuw een dieselbus te kopen.
Met een slimme bezorgtaks belonen we juist die foodondernemers die efficiënt, met veel zendingen in één voertuig, en met schone voertuigen de stad in rijden. Zo'n bezorgtaks stimuleert foodondernemers met eigen vervoer (en met maar een of twee zendingen achterin de wagen) tot bundeling, samenwerking en vooral uitbesteding aan professionals. Dat leidt echt tot minder bestelverkeer in de stad.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#12 Misschien is één groothandel wel het allermooiste, dan komen we helemaal niet meer voor verrassingen te staan als we ergens de horeca induiken.
#13 Joep: zo'n afhaalpunt hebben we ook al een keer over gepraat in andere artikelen, dat werkt ook niet, want waar zet je die punten? Hoe gaan de mensen daarnaartoe? Sommige pakjes zijn PAKKETTEN, dus met hoofdletters,die je echt niet lopend of met de fiets kan meenemen, terwijl je je boodschappen haalt, hoeveel auto's gaan er dan de weg wel niet op? Er zijn nu overigens al afhaalpunten, in winkels en tabak/tijdschriftenshops enzo, want de mensen bestellen wel, maar zijn nooit thuis.......
En over eten thuis bezorgen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen dat nu prettiger vinden, vooral ouderen die wel met online bestellingen overweg kunnen, die zijn vaak al slecht ter been, met een scootmobiel alleen de winkel in is ECHT NIET te doen, dat zie ik bij mijn vader waar ik altijd mee samen ga, hij kan bijna nergens bij, de koeling met deuren al helemaal niet en veel ouderen bestellen gezamelijk. Ook voor de werkers die laat thuis zijn kan ik me het voorstellen dat ze dat bestellen doen.
Ikzelf heb laatst ook bij de toko een bestelling geplaatst ipv zelf ernaartoe, dat is nl goedkoper dan benzine, want die toko zit niet hier in mijn buurt.
Ook al gaan al die busjes elektrisch rijden, dan nog blijft er veel milieuschade:
-De Enorm toegenomen hoeveelheid verpakkingen in de vorm van omdozen geeft veel milieuschade aan water en lucht.
- Producten die in geopende verpakking (gratis) worden geretourneerd, worden vaak vernietigd.
- Door deze vorm van gemakzucht is de verleiding vergroot om producten te bestellen die je helemaal niet nodig hebt, denk ook aan vuurwerk, drugs......
Het kan beter.
Afhaalpunten (depots) waar de bestellingen van alle bezorgdiensten worden gedeponeerd, indien mogelijk zonder omdoos in originele fabrieksverpakking. Aanpassingen en standaardisatie van de bar-code of QR-code zijn dan nodig. (vergelijkbaar met bevoorrading van een supermarkt)
Voor gangbare producten zoals levensmiddelen die overal verkrijgbaar zijn, is dit allemaal overbodige gemakzucht zolang je nog kan lopen of fietsen.
Walther,
Vanuit Horeca perspectief zouden we moeten hopen dat het nu beter gaat operationeel met deze overname: Sligro heeft drankenhandel Heineken overgenomen
oktober 2019:
"Zo lukt het Sligro nog niet om bedrijven die klant waren bij zowel Sligro als Heineken met één keer rijden te bevoorraden en er wordt ook nog niet één factuur gestuurd, terwijl dat wel de bedoeling was."
We zouden dus nog is een goede overname tegemoet mogen zien?
En/of een betere afstemming van een onafhankelijk just in time distributiecentrum voor horeca?
Wel een blokkendoos (dozen), waar die hersortering moet plaatsvinden, op de koop toenemen.
Gezien brandstofprijzen wel het moment om een klap te geven op zulke logistieke samenwerking?
Dank, voor je fraaie opinie.
Astrid,
Het is best simpel als je de kosten van vervoer door de stad voor enkele pakjes gaat afzetten tegen een distributie op een veel geconcentreerdere manier worden de kosten per vervoerd pakje een stuk goedkoper. Het voordeel is ook dat vaste distributeurs hun gebied beter kennen en minder zoeken. De overslag blijft ongeveer hetzelfde. of je nou in je eigen loods depot houdt of bij de gemeente, die overslag blijft bestaan. Er is geen vervoerder die jou pakje van Axel naar Leeuwarden stuurt zonder een aantal overslagen.
En die de salarissen hebben niets negatiefs te maken met het model dat ik voorsta. Sterker nog bij een tender kan de gemeente eisen stellen in het tender document.
En ik had de uitzonderingen als genoemd.