Dat de binnenstad en woonwijken volstromen met bestelverkeer klopt. Nu al is een op de vijf voertuigen in de vier grote steden een bestelauto of vrachtwagen. En er komen er steeds meer. Van die bestelauto’s is slechts 5% bestemd voor pakjes voor consumenten… maar vooral voor bedrijven. Veel pakjes gaan naar zakelijke klanten. Wie zich zorgen maakt over het milieu doet er goed aan voortaan online te bestellen. Dat is twee tot drie keer minder belastend voor het milieu dan zelf naar de winkel gaan. Ook al klinkt het onwennig, dat blijkt uit vele onderzoeken zoals deze schrijver voor de NYT al in april 2021 ontdekte.

Horeca en winkels
Wie beter naar al het bestelverkeer kijkt, ziet dat meer dan 80% van het vrachtverkeer in de grote steden loopt van bedrijven naar bedrijven in vooral het midden- en kleinbedrijf; vooral voor horeca en winkels. Er gaat heel veel food de stad in. Het beleveren van horeca en winkels wordt lastiger. Er moeten nu snel serieuze plannen komen om iets te doen aan deze situatie, voor de steden, distributeurs, food service-groothandel én horecaondernemers.

De wens van Pieter Grinwis roept de reactie op: ‘be careful what you wish for!’
Het groeiende stadslogistieke verkeer past niet meer bij de autoluwe ambities van veel gemeenten. Het bestelverkeer neemt te veel ruimte in. De wens van Pieter Grinwis roept de reactie op: ‘be careful what you wish for!’. Straks kondigt de gemeente voor 2025 een zero emissie-zone aan die honderdduizenden bestelauto’s raakt, vaak van mkb'ers. Of de gemeente stopt de bijna gratis parkeerontheffing voor ondernemers die vaak in de stad moeten zijn.

Focus op grote bezorgstromen
Het voorstel van MKB Amsterdam voor het beprijzen van de bezorging in de stad met een bezorgtaks is een prima plan als je dat richt op juist de grote bezorgstromen naar bijvoorbeeld horeca en winkels. Zeker omdat uit een onderzoek van MKB-Nederland bleek dat maar 9 procent van de ondernemers van plan is over te stappen op elektrisch rijden. De rest ploetert na 2025 door op diesel of zegt zelfs opnieuw een dieselbus te kopen.

Met een slimme bezorgtaks belonen we juist die foodondernemers die efficiënt, met veel zendingen in één voertuig, en met schone voertuigen de stad in rijden. Zo'n bezorgtaks stimuleert foodondernemers met eigen vervoer (en met maar een of twee zendingen achterin de wagen) tot bundeling, samenwerking en vooral uitbesteding aan professionals. Dat leidt echt tot minder bestelverkeer in de stad.
Dit artikel afdrukken