De Duitse supermarktketen Edeka stapt uit de Europese inkoopalliantie AgeCore, schrijft het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung.

Het bericht komt als een donderslag bij heldere hemel: nog maar 5 jaar geleden stond Edeka aan de wieg van AgeCore, samen met Colruyt (België), Coop (Zwitserland), Intermarché (Frankrijk), Conad (Italië) en Eroski (Spanje). Edeka is verreweg de grootste partner van de alliantie. De met Albert Heijn en Delhaize vergelijkbare super is goed voor zo'n 40% de gezamenlijke inkopen. Volgens de LZ is de mogelijke aanleiding de rechtszaak in Frankrijk over machtsmisbruik bij inkooponderhandelingen, waar supermarktketen Intermarché een boete van €150 miljoen opgelegd kreeg.

De Franse concurrentie-autoriteit DGCCRF (Direction générale de la concurrence, de la consommation et de la répression des fraudes) daagde Intermarché voor het gerecht wegens 'misbruik van handelspraktijken'. AgeCore kwam de afgelopen jaren regelmatig in het nieuws omdat de inkoopalliantie boycotacties op touw zette tegen grote multinationals als Nestlé, Mars, PepsiCo en Coca-Cola.

Volgens LZ zou Edeka meer heil zien in Everest, de nieuwe inkoopcombinatie die Edeka eind vorig jaar opzette in samenwerking met de nog kleine, maar snel groeiende online supermarkt Picnic. Het bedrijf begon in Nederland, ging ook van start in Duitsland en heeft inmiddels ook zijn eerste stap in Noord-Frankrijk gezet. Desgevraagd zei Picnic-topman Michiel Muller toen zijn eigen inkoop te gaan organiseren en een eigen huismerklijn te willen ontwikkelen; Picnic gebruikte vanaf de start de Nederlandse supermarktformule Boni als inkooporganisatie. "Met Everest hebben we een Europees platform opgezet", zei Muller. "Dat geeft ons de opportunity de hele supply chain te verbeteren." Picnic wil behalve boodschappen doen, ook de boodschappen zelf vernieuwen.

Lebensmittelzeitung - Einkaufs-Kooperation: Edeka kündigt Agecore auf
Reageer
  • Deel
Druk af