Fotocredits: 'Edeka Flughafen München',
yisris
Het zong al een tijdje rond in de retailwereld, schrijft Distrifood: Jumbo was, sinds de recente aanpassing van zijn meerjarenstrategie, de 'mogelijkheden van een internationale inkoopsamenwerking' onderzoeken. Over de mogelijke partners hield Jumbo de kaken stijf op elkaar, maar de geruchtenmolen gaf wel namen prijs: het Duitse Edeka en het Belgische Colruyt.
Vanmiddag blijkt de kogel door de kerk: het Duitse vakblad Lebensmittelzeitung kopt: "Edeka will sich mit Jumbo verbünden".
De samenwerking zal met gejuich ontvangen worden door Jumbo-ondernemers, die staan te springen om meer marge, en die alleen zien resulteren uit meer inkoopkracht. Pikant is dat Edeka een paar jaar geleden een eigen inkooporganisatie oprichtte, Everest, waar ook onlinesuper Picnic bij aangesloten is. Picnic maakt al een poosje goede sier met het aanbieden van in Duitsland ingekochte producten, die goedkoper zijn dan in Nederland.
Dat raakt aan het 'politiek gevoelige' dossier van de internationale verschillen in inkoopprijzen voor supermarkten. Eerder deze week stipte demissionair minister van Economische Zaken Micky Adriaansens dit onderwerp aan, schrijft Distrifood. Adriaansens heeft bureau Ecorys gevraagd 'hindernissen om internationaal goedkoper in te kopen' te onderzoeken, zei ze op BNR. Jumbo lijkt, in navolging van Picnic, de oplossing al gevonden te hebben.
De ontwikkeling past in een trend naar steeds efficiëntere inkoop die de prijzen voor consumenten laag houdt. De duurzaamheidstrend lijkt daar haaks op te staan omdat die de consumentenprijzen omhoog jaagt, juist in deze periode van hyperinflatie op met name het gebied van voedsel.
De trend van die twee ontwikkelingen bij elkaar gepakt, is samen te vatten met de woorden: wie minder duurder wordt wint. Dat zal in de EU meer en meer gebeuren door inkoopcombinaties over de landsgrenzen heen. Het aanbod over landen heen zal daardoor eenvormiger worden. Denk aan McDonald's en Starbucks: ze bieden wereldwijd overal (bijna) hetzelfde aan.
Lebensmittelzeitung - Einkaufskooperation: Edeka will sich mit Jumbo verbünden,
27 sep 2023