2
Fotocredits: 'Edeka Flughafen München', yisris

Flash VoedselketenJumbo gaat Duits en dat past in de trend

Het zong al een tijdje rond in de retailwereld, schrijft Distrifood: Jumbo was, sinds de recente aanpassing van zijn meerjarenstrategie, de 'mogelijkheden van een internationale inkoopsamenwerking' onderzoeken. Over de mogelijke partners hield Jumbo de kaken stijf op elkaar, maar de geruchtenmolen gaf wel namen prijs: het Duitse Edeka en het Belgische Colruyt.

Vanmiddag blijkt de kogel door de kerk: het Duitse vakblad Lebensmittelzeitung kopt: "Edeka will sich mit Jumbo verbünden".

De samenwerking zal met gejuich ontvangen worden door Jumbo-ondernemers, die staan te springen om meer marge, en die alleen zien resulteren uit meer inkoopkracht. Pikant is dat Edeka een paar jaar geleden een eigen inkooporganisatie oprichtte, Everest, waar ook onlinesuper Picnic bij aangesloten is. Picnic maakt al een poosje goede sier met het aanbieden van in Duitsland ingekochte producten, die goedkoper zijn dan in Nederland.

Dat raakt aan het 'politiek gevoelige' dossier van de internationale verschillen in inkoopprijzen voor supermarkten. Eerder deze week stipte demissionair minister van Economische Zaken Micky Adriaansens dit onderwerp aan, schrijft Distrifood. Adriaansens heeft bureau Ecorys gevraagd 'hindernissen om internationaal goedkoper in te kopen' te onderzoeken, zei ze op BNR. Jumbo lijkt, in navolging van Picnic, de oplossing al gevonden te hebben.

De ontwikkeling past in een trend naar steeds efficiëntere inkoop die de prijzen voor consumenten laag houdt. De duurzaamheidstrend lijkt daar haaks op te staan omdat die de consumentenprijzen omhoog jaagt, juist in deze periode van hyperinflatie op met name het gebied van voedsel.

De trend van die twee ontwikkelingen bij elkaar gepakt, is samen te vatten met de woorden: wie minder duurder wordt wint. Dat zal in de EU meer en meer gebeuren door inkoopcombinaties over de landsgrenzen heen. Het aanbod over landen heen zal daardoor eenvormiger worden. Denk aan McDonald's en Starbucks: ze bieden wereldwijd overal (bijna) hetzelfde aan.

Lebensmittelzeitung - Einkaufskooperation: Edeka will sich mit Jumbo verbünden, 27 sep 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Cécile Janssen
Cécile Janssen Eindredacteur / eigenaar, Foodlog
  • #2
  • 29 sep '23
  • 16:03

"De Europese foodretail lijkt een beetje op voetbal: er vinden altijd transfers plaats," schrijft Gondola vandaag, bij het nieuws dat Ahold Delhaize toetreedt tot Eurelec, de gezamenlijke inkoopgroep van E.Leclerc en Rewe.

Eurelec fungeert als een coöperatieve inkoopmaatschappij en biedt één aanspreekpunt voor de grote internationale leveranciers, die Eurelec één factuur sturen voor de groepsaankopen van zijn leden (waartoe dus nu ook Ahold Delhaize behoort, mits de mededingingsautoriteiten goedkeuring geven.)

Volgens Wouter Kolk, CEO van Ahold Delhaize Europa en Indonesië, is de stap ingegeven door de noodzaak om alle spelers op gelijke voet te plaatsen met leveranciers: "We zien prijsverschillen tussen Europese landen die niet objectief verklaard kunnen worden, enkel door het feit dat bepaalde leveranciers dezelfde producten tegen verschillende prijzen verkopen. (...) We zijn het aan onze consumenten verplicht om de voedselprijzen betaalbaar te houden in deze moeilijke tijden en hen toegang te geven tot een echte interne Europese markt.”

Wouter de Heij
Wouter de Heij R&D en Innovatie in Voedseltechnologie
  • #1
  • 29 sep '23
  • 9:44

Deze ontwikkelingen moeten we met zorg aankijken. Het enige lichtpuntje hier is dat Groot (retail) met Groot (multinationals) vooral de inkoop-verkoop doen. Maar ik denk dat dit voor innovatie, en voor kleinere spelers geen goed nieuws is.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.