FL: Hoe was jouw coronajaar?
Michiel Muller: Wat op mij de grootste impact heeft gehad is dat ik zag hoe ontzettend jammer mensen het vinden dat ze de sociale events zijn kwijtgeraakt. We hebben jonge teams, die het leuk vinden om samen nog even sociale dingen te doen na het werk. Samen een biertje drinken, zaalvoetballen, nog even de stad in of samen eten. We organiseren bijvoorbeeld 's zomers een strandfeest voor heel Picnic, daar zijn dan duizenden mensen, maar dat kon niet doorgaan. Het verlies van die sociale verbanden heeft een nog grotere impact gehad dan alles wat we op de vloer hebben moeten doen om veilig te werken.

Natuurlijk hakt het afstand moeten houden, de extra hygiënemaatregelen en de andere planningen er ook in, maar daar raak je wel aan gewend. Dat je geen leuke dingen meer met elkaar mag doen, dat went nauwelijks.

Picnic groeit als kool, hoe ging dat tijdens de pandemie? Heb je nog sneller kunnen groeien dan gepland of zat de coronapandemie de groei juist in de weg?
Al voor de uitbraak van corona hadden we het heel druk. Onze klanten zijn namelijk heel trouw. De mensen die er 5 jaar geleden als eerste bij waren, zijn nog steeds onze klanten. Dus als je nieuwe klanten krijgt, komen die er extra bij, niet in plaats van. Met de coronapandemie kwam alles bij elkaar: nog meer nieuwe klanten, grotere 'baskets' - het bestelde mandje boodschappen, red. – en vaker bestellen van trouwe klanten. We hebben heel hard moeten werken om dat bij te houden én veilig te blijven werken. Uiteindelijk zijn we nog harder gegroeid dan we zelf voorspeld hadden.

Het was dus eigenlijk én een beetje business as usual, én een beetje extra complexiteit
Daar hebben we wel heel wat extra werk in de operatie voor moeten trotseren. In maart kregen we een enorme extra vraag, maar onze groeicapaciteit werd beperkt doordat bestaande klanten meer gingen bestellen. We zijn uiteraard gewoon doorgegaan met het openen van een paar nieuwe hubs en starten in nieuwe steden. Het was dus eigenlijk én een beetje business as usual, én een beetje extra complexiteit. Ga maar na: in maart lag de hele supply chain op zijn gat. Er reed de hele dag allemaal maar wc-papier over de weg door het gehamster. Plus dat we onze distributiecentra, hubs én kantoren zo moesten organiseren dat je er veilig kon werken.

En ons bijzondere hoogtepunt, in april, moesten we ook anders organiseren. In april sloten we namelijk de eerste e-commercecao af, omdat mensen in onze sector helemaal niet onder een cao vallen. Dat hebben we samen met al onze mensen gedaan. Het delen van de resultaten moesten we allemaal in kleine groepjes en videobijeenkomsten met de mensen doen, terwijl we daar nou juist zo blij mee waren. Gelukkig hebben we in een week tijd iedereen kunnen informeren en vragen kunnen laten stellen en stemde bijna 90% in met het onderhandelingsresultaat.

Heeft de groei (en ook die van de concurrenten) in de e-commerceboom die het gevolg was van de coronacrisis, ertoe geleid dat je potentieel moest laten liggen? Is de concurrentie met jullie potentieel aan de haal gegaan?
Wij zijn nog steeds de enige die alle boodschappen, voor de laagste prijs, gratis thuisbezorgt. Met alle drukte hebben we bovendien niet zoveel tijd om naar anderen te kijken. Als je ziet wat we ondanks de coronaperikelen nog allemaal gedaan hebben: de app vernieuwd, de retouren van DHL geregeld, een eigen merk gestart, een nieuw fulfilment center geopend, het ging maar door. We zijn voortdurend blijven ondernemen.

E-commerce is binnenkort de grootste retailsector van Nederland!
Hoe zit het met die nieuwe inkoopcombinatie met het Duitse Edeka?
Met Everest, een inkoopcombinatie die we samen met onze partner in Duitsland, Edeka, zijn gestart willen we voor elkaar krijgen dat we over tijd onze inkoop helemaal zelf kunnen inrichten. Nu werken we nog naar volle tevredenheid samen met Boni, die lid is van Superunie. Maar onze volumes groeien en we zullen onze eigen inkoop gaan organiseren en ons eigen private label verder ontwikkelen. Met Everest hebben we een Europees platform opgezet. Dat geeft ons de opportunity de hele supply chain te verbeteren. Ons eigen design, de smaak, daar is nog zoveel te verbeteren. Maar denk ook aan besparen van verpakkingen, de hoeveelheid omdozen etc. Verpakkingen zijn gericht op de supermarktschappen terwijl wij rechtstreeks aan de klant leveren, daar zit nog zoveel potentieel voor vernieuwende verbetering in. Wij willen met onze huismerkproducten het voorbeeld geven hoe het duurzamer kan.

Als je zelf bij Picnic zou solliciteren, als wat zou dat zijn?
(Lacht:) in het fulfilment center. Dat is echt het hart van de operatie. In een paar uur zorgen voor het vullen van het mandje, en dat alles logistiek klopt. Het stoort mij hoe mensen soms praten over distributiecentra en het werk dat daar gedaan wordt. Hier zijn veel banen voor starters en doorgroeimogelijkheden. Bovendien leer je omgaan met technologie en het is ook de sterkst groeiende bedrijfstak. E-commerce is binnenkort de grootste retailsector van Nederland!

We zijn erachter gekomen dat wat we hadden al heel fijn was en dat we op een andere manier naar kwaliteit van leven kunnen kijken
Zou je 2020 over willen doen, als een soort Groundhog Day? (geen genoeg van te krijgen)
(Moet hard lachen:) dat weet ik niet. Er zijn natuurlijk talloze collega-ondernemers die het heel ellendig hebben gehad. Het besef is denk ik ook, dat we eigenlijk heel blij waren geweest als we hadden kunnen behouden wat we begin 2020 hadden. Er is ook een sterkere beweging dat we anders om kunnen gaan met de wereld, meer aandacht hebben voor vriendschappen, en nogmaals: hoe belangrijk het sociale stuk is dat we zo vanzelfsprekend vinden. Het hoeft voor mij zeker niet over, maar wellicht heeft het ons ook iets gebracht.

De belangrijkste leerpunten van 2020 zijn voor mij dat we erachter zijn gekomen dat wat we hadden al heel fijn was en dat we op een andere manier naar kwaliteit van leven kunnen kijken. Het besef en de waardering dat je kunt optrekken met je vrienden, het belang van sociaal en aardig tegen elkaar zijn, het belang van de sociale structuur binnen bedrijven en hoe dat bijdraagt aan het welbevinden van de hele organisatie. Nu we dat niet meer hebben, valt het pas echt op.

Dé les die ik geleerd heb is hoe belangrijk het is om lol te hebben in je werk. Dat je op de hub, aan het einde van de shift, samen opruimt, nog een biertje drinkt en dan de stad in gaat. Dat je je nuttig maakt, vrienden maakt en lol hebt. Daarop draaien onze veelal jonge teams. Dat is waar we ook in de toekomst aandacht aan zullen blijven geven.
Dit artikel afdrukken