Maggi-soepen, bouillonblokjes, sauzen en noedels worden wereldwijd het meest en het vaakst gekocht door consumenten.
Voor het eerst is een wereldmerkenranglijst samengesteld door het Kantar Worldpanel. De lijst is gebaseerd op de boodschappen die consumenten in 32 verschillende landen deden. De daaruit verkregen gegevens gebruikten ze om zowel het aantal huishoudens dat een bepaald merk kocht als de frequentie daarvan te berekenen. Het resultaat is de eerste ranglijst van de meest gekozen Fast Moving Consumer Goods wereldwijd.
Maggi prijkt bovenaan de ranglijst van de meest gekozen levensmiddelenmerken. Het succes van de Maggiproducten is met name toe te schrijven aan de introductie van innovatieve producten in Azië, zoals volgranen instant noedels met groenten in India.
De volledige top-tien van eetmerken is:
- Maggi (Nestlé)
- Knorr (Unilever)
- Lay's (PepsiCo)
- Oreo (Mondelez International)
- Bimbo (Bimbo, Spaanse bakkersproducten die het erg goed doen in Zuid-America)
- Ajinomoto (Ajinomoto)
- Heinz (H.J. Heinz Company)
- Yoplait (General Mills)
- Activia (Danone)
- Cheetos (PepsiCo)
Het Kantar-rapport heeft nog meer ranglijsten opgesteld. Zo blijkt Unilever de fabrikant met de meeste merkartikelen in de lijst. In de top-50 van merkproducten, staan maar liefst 15 Unilever-producten (ook persoonlijke verzorgingsproducten). Pepsico staat hier op de tweede plaats, met 5 merken. Coca-Cola Company schopt het tot 4.
Op basis van het onderzoek concludeert Kantar dat de sterkste wereldmerken allemaal de volgende kwaliteiten laten zien:
- Wereldwijde aanwezigheid, met name in opkomende markten en met een focus op de grotere en snelgroeiende zoals Indonesië en China. Ook hebben ze een consistent merkenaanbod dat kan bouwen op schaalvoordelen in producten en marketing
- Aanpassingsvermogen: inzicht en begrip en daardoor snel kunnen aanpassen van producten qua inhoud en verpakking aan lokale voorkeuren, smaken, huidcategorieën, leefstijlen, waarden, tradities en demografische kenmerken
- Beschikbaarheid: distributie waarmee ze de meest afgelegen gebieden nog kunnen bereiken en bedienen. Inzet van nieuwe kanalen waarmee nieuwe consumentensegmenten bereikt kunnen worden
- Diversificatie: diversifiëren en de merkwaarde ook naar andere categorieën en consumentensegmenten kunnen uitbreiden.
Benieuwd naar nog meer lijstjes? Nog eentje dan: de top-10 van drankenmerken:
- Coca-Cola (The Coca-Cola Company)
- Nescafe (Nesté)
- Pepsi (PepsiCo)
- Tang (Mondelez International)
- Sprite (The Coca-Cola Company)
- Milo (Nestlé)
- Fanta (The Coca-Cola Company)
- MinuteMaid (The Coca-Cola Company)
- Lipton (Unilever)
- 7-Up (PepsiCo).
Drie keer raden welke fabrikant het drank-klassement aanvoert. Coca-Cola is overigens ook 's werelds meest gekochte merk overall - maar liefst 5,3 miljard keer per jaar wordt er voor Coca-Cola gekozen.
Fotocredits: Maggi Mania, uitsnede, code_martial
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dat het Westen sterk aanwezig is in China en Zuid-Oost Azië weet ik, maar dat ze volgens dat lijstje de inlandse productie volledig qua keuze-resultaat domineren, niet. Of zijn die 1.343.239.923 Chinezen, die dol zijn op hun favoriete merk 中華人民共和國 niet allemaal meegeteld ? 'Tang' klinkt Chinees, maar is voor zover ik weet Amerikaans...
Omdat .... de meeste consumenten hun boodschappen niet in Europa, laat staan in Nederland doen?
Er is iets vreemds aan de lijst. Ajinomoto staat nummer 6. U hebt er nog nooit van gehoord. Het is de grootste ter wereld in E621. Maar hoe komt ie dan op de lijst?
Hahahaha, nou echt wel, been there, done that, no more.........
Assie, je weet niet wat je mist.