Vooropgesteld, het behartigen van de belangen van Nederlands duizenden boeren is nooit een sinecure geweest. LTO Nederland – het samenwerkingsverband van LTO Noord, ZLTO en LLTB – kent een lange geschiedenis van het mediëren in en overbruggen van geschillen tussen regio’s, sectoren en productiewijzen. Met name de grondgebonden en intensieve sectoren lagen, en liggen, intern regelmatig met elkaar overhoop. Tóch wist men doorgaans tot consensus te komen en gemene delers te identificeren, resulterend in een sterke onderhandelingspositie.
Krachtige landbouwlobby
De kracht van de landbouwlobby verklaart voor een groot deel waarom het Nederlandse en Europese landbouwbeleid, ondanks toenemende maatschappelijke en wetenschappelijke pleidooien voor fundamentele herzieningen, op de langere termijn bijzonder veerkrachtig is gebleken en slechts incrementele aanpassingen heeft ondergaan. In bestuurskundige handboeken wordt Europees, maar ook Amerikaans, landbouwbeleid dan ook als hét voorbeeld van een ‘iron triangle’ gebruikt; een beleidsproces gekenmerkt door een gesloten netwerk van actoren uit de uitvoerende macht (ministeries van landbouw, Europese Commissie), wetgevende macht (landbouwspecialisten in nationale parlementen en het Europees parlement), en de sector zelf, met grotendeels gelijkgestemde beleidsopvattingen. Deze cliëntelistische politiek bood alle partijen voordeel: gunstige wetgeving en financiële steun voor de sector, electorale steun voor betrokken politieke partijen, en steun en invloed voor de landbouwministeries en het DG Landbouw van de Europese Commissie.
Andere belanghebbenden, met name milieugroeperingen en groene politici, konden lange tijd slechts jaloers toekijken en bleken niet in staat een sterkere tegencoalitie te organiseren. Het is dan ook frappant dat het juist partijen – Agractie, de Farmers Defence Force – uit de sector zélf zijn die het landbouwbastion in rap tempo hebben doen afbrokkelen. Dat de landbouwbehartigers zich dit realiseren, blijkt wel uit het invliegen van oudgediende Aalt Dijkhuizen, die de neuzen weer zoveel mogelijk dezelfde kant op probeert te krijgen. Overigens past hierbij ook een nuancering: LTO zit in de hoek waar de klappen vallen, maar blijft een invloedrijke en door de overheid gewaardeerde gesprekspartner. De recente onkiese uitspraken van FDF-voorman Mark van den Oever zullen deze waardering alleen maar hebben versterkt. Ook in Brussel, waar de knikkers worden verdeeld, blijft koepelorganisatie Copa-Cogeca een uitermate invloedrijke speler, met goede relaties met zowel de Commissie als het Parlement.
'Spagaat'
Het weifelende optreden van LTO en de felle, maar ambigue uitspraken van Marc Calon – de ene keer sterk polariserend, dan weer constructief – tonen vooral de spagaat waarin de organisatie zich bevindt. Aan de ene kant is er het geloof in het zoeken naar het interne compromis en het warm houden van de relatie met de overheid. Tegelijkertijd is er de angst leden te verliezen aan radicale(re) concurrenten. Een dieper liggende vraag is hoe LTO zich dient te positioneren ten opzichte van de (waarschijnlijke) verliezers van de – vanwege klimaat- en milieuverplichtingen – onvermijdelijke landbouwtransitie; het is niet voor niets dat FDF vooral steun heeft onder intensieve veehouders en zich bijvoorbeeld voor het behoud van de nertsenhouderij inzet. Is LTO er voor álle boeren en dient het de hakken in het zand te zetten, of is het meer opportuun het vizier op een vitale toekomst voor de landbouw als geheel te richten en een goed vangnet voor degenen die niet mee kunnen of willen komen te organiseren?
Het is een duivels dilemma. Wélke strategie men kiest zal daarbij grote gevolgen hebben voor het realiseren van de door het kabinet gewenste transitie: wordt dit een loopgravenoorlog waarbij de overheid onwillige boeren wetten en regels zal voorschrijven, of weet de Nederlandse landbouw- en voedselwereld er polderend uit te komen? Marc Calon is aan zet.


Vanmiddag bood een bonte stoet groene groepen uit de landbouw minister Carola Schouten een plan aan voor een 'echte' kringloop Landbouw in Nederland. Het plan werd door vele organisaties mee ondersteund, waaronder de biologische bank Triodos, milieuorganisatie Greenpeace, klimaatorganisatie Urgenda, het groene adviesbureau CLM, de vereniging van Milieufederaties en biologische supermarkt Ekoplaza. De verzameling van organisaties stelt zich een andere toekomstige landbouw voor dan het Landbouw Collectief dat door 12 meer gangbare, maar onderling sterk verschillende landbouworganisaties is gevormd onder voorzitterschap van de door Jeroen Candel hierboven genoemde Aalt Dijkhuizen.
De minister werd met luid gejuich ontvangen door de deelnemers aan de Kring-loop. De ontmoeting tussen minister en wandelaars die een Kring-loop als wandeling hadden georganiseerd alvorens in Den Haag aan te komen, vond plaats bij het Gebouw van de Tweede Kamer. Onder enthousiast applaus en muzikale begeleiding werd het 10 puntenplan van de organisaties overhandigd. Minister Carola Schouten reageerde spontaan op het plan en de sfeer. Ze bleek het met de deelnemende organisaties eens dat landbouw en natuur beter moeten leren omgaan met elkaar en dat landbouw en natuur en elkaar nodig hebben. De minister liet weten graag op een later moment met een aantal partijen achter het 10-puntenplan verder te willen praten. Die wens werd bevestigd door een officiële tweet van het ministerie.
Met waardering voor hun initiatief nam minister Schouten het 10-puntenplan van de #KringLoop in ontvangst. "Hulde voor deze grote opkomst en wat jullie laten zien over de mogelijkheden voor verbinding tussen natuur en landbouw. Ik blijf graag met jullie in gesprek." pic.twitter.com/ljTKr2lEeH
— Ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit (@minlnv) January 14, 2020
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Noorwegen, Peter, is een rijk land, dankzij olie inkomsten, en geen EU lid, kan dus zijn eigen boontjes doppen en zijn eigen regels maken.
Daar produceren de lokale boeren voor eigen behoefte. Is vraag en aanbod op een of andere manier gereguleerd. Bijvoorbeeld een zeugenhouder mag er maximaal 105 zeugen houden.
Dus kun je een idee hebben wat voor soort bedrijven daar zijn, nl, kleinschalig, veel aandacht voor dierwelzijn en wel gewoon de moderne technieken.
De prijzen in de landbouw zijn daar van dien aard dat de boeren een goede boterham hebben. De consument betaalt.
#72 Willem: het Noordse model? Vertel meer als je wilt en leg uit.
#71 peter #72 Willem, Rechts is nu al een tijdje aan de macht, links (D66, PVDA, Groenlinks) komen ook niet met oplossingen.
De zgn marktbescherming hebben wij niets aan, dat hebben wij de afgelopen 50 jaar kunnen zien. De opheffing van quota afgelopen decennium en naar een zeer vrije markt ook niet.
Wij moeten naar een bepaling van het geconsumeerde product, niet het geproduceerde.
Ik ken geen partij die hiervoor strijd, deze partij zal zeker pro Europa moeten zijn. Zal de gewone man van relatief goedkoop voedsel moeten voorzien en zijn koopkracht niet te veel aantasten, handelsakkoorden ter discussie moeten willen stellen, economische activiteiten binnen EU moeten willen uitruilen, de malle molen van de kennis economie op de schop moeten gooien, en een degelijk defensie budget vrij moeten maken om de woorden kracht bij te zetten.
#67 Jeroen, USA, Canada, Chili, Nieuw Zeeland zijn goed in staat hun eigen pootgoed te telen. Echter is export beperkt vanwege de beschikbare gebieden. Pootgoed en zaaizaad dienen geproduceerd te worden in gebieden met gematigd klimaat, lage luisdruk, kwalitief goede grond. Deze gebieden zijn zeer beperkt en verstedelijken snel.
China produceert aardappels op zijn manier. Kopen trouwens langzaam aan beetje Nederlands pootgoed. De footprint van deze productie is enorm, grove inzet van stoffen als temik en andere gbm, en lage opbrengsten (20ton tegen 50 ton hier). Export potentie van China 0. Heb redelijk wat van de Chinese landbouw gezien, cijfers kloppen niet, voorbeeld projecten draaien even, kennis en toepassing zijn onder de maat. Laat je niet gek maken door China.
Wil jij bij die 10% van de mensen horen, die minder pootgoed krijgt? Dus minder kwaliteit op het veld, productie gaat van 20 ton naar 10 ton waarvan door bewaarproblemen nog eens meer uitvalt?
#64 Agnes, momenteel is het onderzoek tot een kartel verworden. Onderzoekers klagen over het management wat hun conclusies bewerkt tot gedrochten enkel om nieuw onderzoek gefund te krijgen.
Ik zeg niet dat wij “als boeren” de plicht hebben om de wereld te voeden. Ik zeg dat wij als EU burgers de plicht hebben om vanwege onze duurzaamheid wens niet de voedselvoorziening te veel te verstoren. Toen de tarwe prijs door de €250,-/ton ging, braken er rellen uit in Egypte. Daaruit ontstond uiteindelijk deels de onrust in het hele middenoosten. Dus als wij hier zeggen dat wij niet voor de wereld moeten willen produceren, en dit zeggen de Duitsers en Fransen ook, dan zal je dit wel in het achterhoofd moeten houden. En voedsel geeft macht, mag die machtsbasis volledig bij de Amerikanen en Russen komen te liggen??