Dat constateert Deloitte op basis van zijn jaarlijkse onderzoek naar consumententrends in de supermarkt. Deloitte ondervroeg ruim 2.300 respondenten die regelmatig een supermarkt bezoeken naar hun voorkeuren.

Online bestellen 25% gegroeid
Consumenten geven nog altijd overwegend aan "producten eerst te willen bekijken of vasthouden en liever geen extra kosten te betalen voor de verzending." Daarom maken velen nog steeds geen gebruik van een online bestelservice. Niettemin is een van de belangrijkste constateringen dat online bestellen in de lift zit. Vorig jaar maakte 6% van de respondenten wel eens gebruik van een online bestelservice van een super. Dit jaar is dat opgelopen naar 8%. Albert Heijn is veruit de belangrijkste partij (6%), maar respondenten hebben ook maaltijdboxen-bezorger HelloFresh is in het vizier als versleverancier.

Als je in meer detail naar die cijfers kijkt, dan zie je dat vooral de jongste groepen geen probleem hebben met online
Online vers in de lift
De meeste online bestellingen betreffen langer houdbare producten, zuivel en diepvriesartikelen. Maar online bestelde verse groenten en fruit zitten duidelijk in de lift, meldt Distrifood. De weerstand tegen online 'vers' neemt af. In 2015 wil 45% van de onderzoeksgroep best verse groenten en fruit online bestellen. In 2013 was dit nog maar 37%. Ook voor vlees en vleeswaren is de bereidheid om online te bestellen toegenomen: van 35 respectievelijk 36% naar 41%. Vis, brood en zuivel zou door 22, 40 dan wel 53% van de respondenten ook online besteld worden. Hub Verhoef van Deloitte: "Als je in meer detail naar die cijfers kijkt, dan zie je dat vooral de jongste groepen geen probleem hebben met online. Dat is iets waar supermarkten in de toekomst rekening mee moeten houden."

Thuisbezorgen of Pick-Up Points
Het liefst krijgen consumenten (70%) hun boodschappen thuisbezorgd. Pick-Up points zijn beduidend minder populair (9% heeft daar een voorkeur voor). "Voor het zelf afhalen is slechts 27% bereid extra te betalen (gemiddeld € 2,11, lager dan de vorige jaren), voor het laten bezorgen is 58% bereid extra te betalen (gemiddeld € 4,01)", aldus Deloitte.

Fotocredits: 'Yummy Produce', Robin Zebrowski

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken