De 3 jaar oude websupermarkt Crisp haalt in een nieuwe investeringsronde €30 miljoen op. Techinvesteerders als Jitse Groen van Just Eat Takeaway en de oprichters van betaalprovider Adyen en online verkoopapp Vinted zijn 'aan boord', schrijft Het Financieele Dagblad. Bij Crisp draait het dan ook om de slimme app, het platform dat lokale leveranciers koppelt aan thuisbezorging door het hele land.
De coronapandemie heeft Crisp geen windeieren gelegd. De online verssuper lift mee op 2 ontwikkelingen die het afgelopen jaar in een stroomversnelling zijn gekomen: boodschappen laten thuisbezorgen en lokaal, seizoensgebonden voedsel. Daar zit namelijk de kracht van Crisp, dat in 2018 begon met het "het thuisbezorgen van lekkere dingen die je bij speciaalzaken en delicatessenwinkels vindt tegen een prijs die vergelijkbaar is wat je er voor zou betalen bij Albert Heijn," schreef Foodlog indertijd.
Crisp verkoopt de producten van 650 boeren, kwekers en producenten via een zelfgebouwde app, die inmiddels 300.000 keer gedownload is. De leveranciers brengen de bestelde producten 'overnight' naar het overslagcentrum in Amsterdam-West, vanwaaruit elektrische bezorgbusjes de volgende dag in het hele land de boodschappen afleveren. "Wij opereren precies op het snijvlak van gemak en lokaal," zegt Crisp-ceo Tom Peeters in het FD.
Door de korte lijnen (inkoop direct bij de leverancier), bijzondere leveranciers en 'knetterversheid' kan Crisp redelijk betaalbaar blijven. De vergelijking met Albert Heijn gaat niet helemaal op: een mandje met de goedkoopste versies van vijf standaardproducten kost bij Albert Heijn €6,90, bij Crisp €10,04.
Opvallend is dat Crisp niet alleen geliefd is bij de gemak-liefhebbers van de grote steden. "Slechts 54% van onze klanten zit in de grote steden." Niet zo vreemd als je bedenkt dat Crisp buiten de grote steden een welkome en thuisbezorgde aanvulling kan zijn op wat er in de gewone winkels te krijgen is. Verse vis bijvoorbeeld.
De nieuwe kapitaalinjectie gaat Crisp aanwenden om het elektrische wagenpark uit te breiden en het assortiment met 2.000 producten uit te breiden, waaronder met verse kant-en-klaarmaaltijden. En op termijn lonkt het buitenland. "De wens om lekker eten thuisbezorgd te krijgen stopt niet bij de landsgrenzen," aldus Peeters.
Dit artikel afdrukken
Crisp verkoopt de producten van 650 boeren, kwekers en producenten via een zelfgebouwde app, die inmiddels 300.000 keer gedownload is. De leveranciers brengen de bestelde producten 'overnight' naar het overslagcentrum in Amsterdam-West, vanwaaruit elektrische bezorgbusjes de volgende dag in het hele land de boodschappen afleveren. "Wij opereren precies op het snijvlak van gemak en lokaal," zegt Crisp-ceo Tom Peeters in het FD.
Door de korte lijnen (inkoop direct bij de leverancier), bijzondere leveranciers en 'knetterversheid' kan Crisp redelijk betaalbaar blijven. De vergelijking met Albert Heijn gaat niet helemaal op: een mandje met de goedkoopste versies van vijf standaardproducten kost bij Albert Heijn €6,90, bij Crisp €10,04.
Opvallend is dat Crisp niet alleen geliefd is bij de gemak-liefhebbers van de grote steden. "Slechts 54% van onze klanten zit in de grote steden." Niet zo vreemd als je bedenkt dat Crisp buiten de grote steden een welkome en thuisbezorgde aanvulling kan zijn op wat er in de gewone winkels te krijgen is. Verse vis bijvoorbeeld.
De nieuwe kapitaalinjectie gaat Crisp aanwenden om het elektrische wagenpark uit te breiden en het assortiment met 2.000 producten uit te breiden, waaronder met verse kant-en-klaarmaaltijden. En op termijn lonkt het buitenland. "De wens om lekker eten thuisbezorgd te krijgen stopt niet bij de landsgrenzen," aldus Peeters.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik zat vroeger in de grootschalige productie van groentes in China. Op het moment ben ik terug bij mijn roots in de sierteelt. Ik maak groene plantjes (geen kwekersrecht) in Thailand en Indonesia die ik vooral afzet in USA en Europa. Ik pretendeer niet het wiel uitgevonden te hebben, maar ik zie wel duidelijk dat het Amerikaanse afzetmodel meer rendeert dan het Nederlandse. Ik denk ook overeenkomsten te zien tussen de sierteelt (Floraholland) en zuivel (RFC).
Waar het op neer komt is dat je via social media 2 schakels kunt overslaan. Op het moment dat je een plantje maakt, die velen graag op IG zetten, kun je beter die plantjes rechtstreeks aan webshops leveren in een het kleinst mogelijke formaat. Dat werkt veel beter (rendementen tot 10 keer hoger) dan een plantje eerst aan een teler leveren, die het via de veiling aan een exporteur verkoopt en die uiteindelijk aan een winkelier / tuincentrum belevert. Laten we het vooral niet hebben over supermarkten.
Als ik een melkveehouder in Nederland zou zijn, zou ik of de goedkoopste / grootste willen zijn en afzetten bij RFC ... of ik zou de beste willen zijn en iets doen met een eigen merk / regio / aansluiting bij een partij die wel de waarde van het product wil betalen. Samen in dezelfde cooperatie gaat niet. Daarom denk ik ook dat dit CRISP een uitkomst kan zijn.
Laten we "snijvlak" uit onze vocabulaire halen.....
Dit is zo interressant voor de oplettende boer of tuinder.