Onder druk van aandeelhouders en campagnevoeders gooit Nestlé de voedingswaarde van zijn gehele wereldwijde portfolio open. Het bedrijf is er trots op "een nieuwe standaard in bedrijfstransparantie" neer te zetten door als eerste grote voedingsproducent te rapporteren over de voedingswaarde.
Nestlé legde zijn portfolio naast het Health Star Rating(HSR)-systeem. Daaruit bleek dat van de netto-omzet van Nestlé’s reguliere assortiment (€94,4 miljard) vorig jaar 54% afkomstig is van voedingsmiddelen en dranken die niet gezond mogen heten. Om precies te zijn: 17% van de omzet werd gegenereerd door producten met een HSR-score van minder dan 1.5, 18% kwam van de producten met een score tussen 1.5 en 3.5, en 35% van dat deel van de portefeuille waarop HSR niet van toepassing is (zoals dierenvoeding). Ook voor baby- en gespecialiseerde medische voeding, die goed waren voor €15,9 miljard omzet, is HSR niet van toepassing, aldus de Financial Times. In totaal kwam 30% van de omzet van producten met minstens 3,5 HSR-sterren.
Kijk je op productniveau, dan is het beeld anders. Van de Nestlé-producten draagt 57% minstens 3,5 ster. Dat bevestigt volgens Nestlé dat het bedrijf de afgelopen jaren "goed en veel werk heeft verricht".
Er zijn grenzen aan wat voedingsbedrijven kunnen doen om gezondere producten te pushen, ook gezien de kostenstijgingen en inflatie. "Het is duidelijk dat er nog werk aan de winkel is," zegt topman Mark Schneider. Genotgerelateerde categorieën, zoals snoep, zullen bovendien "nooit tot de gezondere categorie gaan behoren."
Buitenstaanders vinden het juist zorgwekkend dat het bedrijf nog steeds voor het overgrote deel afhankelijk is van de verkoop van minder gezonde voedingsmiddelen en dranken.
Nestlé gaat ook volop door op de plantaardige markt, (behalve in Groot-Brittannië, waar het voedingsbedrijf stopt met de verkoop van erwtenmelk Wunda en Garden Gourmet vleesvervangers). De plantaardige tak maakte een hoge groei door en behaalde een omzet van om en nabij de €1 miljard.
Nestlé legde zijn portfolio naast het Health Star Rating(HSR)-systeem. Daaruit bleek dat van de netto-omzet van Nestlé’s reguliere assortiment (€94,4 miljard) vorig jaar 54% afkomstig is van voedingsmiddelen en dranken die niet gezond mogen heten. Om precies te zijn: 17% van de omzet werd gegenereerd door producten met een HSR-score van minder dan 1.5, 18% kwam van de producten met een score tussen 1.5 en 3.5, en 35% van dat deel van de portefeuille waarop HSR niet van toepassing is (zoals dierenvoeding). Ook voor baby- en gespecialiseerde medische voeding, die goed waren voor €15,9 miljard omzet, is HSR niet van toepassing, aldus de Financial Times. In totaal kwam 30% van de omzet van producten met minstens 3,5 HSR-sterren.
Kijk je op productniveau, dan is het beeld anders. Van de Nestlé-producten draagt 57% minstens 3,5 ster. Dat bevestigt volgens Nestlé dat het bedrijf de afgelopen jaren "goed en veel werk heeft verricht".
Er zijn grenzen aan wat voedingsbedrijven kunnen doen om gezondere producten te pushen, ook gezien de kostenstijgingen en inflatie. "Het is duidelijk dat er nog werk aan de winkel is," zegt topman Mark Schneider. Genotgerelateerde categorieën, zoals snoep, zullen bovendien "nooit tot de gezondere categorie gaan behoren."
Buitenstaanders vinden het juist zorgwekkend dat het bedrijf nog steeds voor het overgrote deel afhankelijk is van de verkoop van minder gezonde voedingsmiddelen en dranken.
Nestlé gaat ook volop door op de plantaardige markt, (behalve in Groot-Brittannië, waar het voedingsbedrijf stopt met de verkoop van erwtenmelk Wunda en Garden Gourmet vleesvervangers). De plantaardige tak maakte een hoge groei door en behaalde een omzet van om en nabij de €1 miljard.
Nestlé legde zijn portfolio's ook langs andere gezondheidskeurmerken die in 13 landen met overheidsgoedkeuring ingevoerd zijn. Zo bleek in Frankrijk de hoogste score voor producten met een Nutri-Score een A te zijn (17%); in Duitsland gold dat de hoogste score voor de C (19%). In Groot-Brittannië, dat een stoplicht-rating kent, krijgt 42% van de daar verkocht Nestlé-producten het oordeel 'niet hoog in vet, suiker of zout (HFSS) weet FoodNavigator.
#2 Sorry Joep, misschien was ik niet duidelijk. Mijn reactie was puur ironisch. De watercampagne is voor mij een ernstige zaak. Ik heb niets met bedrijven als Nestlé. Ze voorzien niet in primaire behoeften en voegen geen waarde toe aan de samenleving, wel schade. Waarom moet je water uit de bodem halen en verderop weer voor een veelvoud verkopen, via een vervuilend proces? In de VS is het waterschandaal een van de grootste van de 20ste eeuw, bottelaars die publiek kraanwater 100 km vermarketen. De claim dat fleswater strenger gekeurd wordt dan kraanwater, bleek daar juist andersom te liggen.
Nestlé heeft ook Perrier, Pellegrino, en in Spanje Viladrau, dat uit een natuurreservaat gehaald wordt, Montseny, waar Nestlé ook trots op is. Zij ondersteunen hiermee het natuurreservaat, dat kurk- en kurkdroog is, en waar beekjes die dertig jaar geleden nog stroomden, nu allang droog staan. Causaal verband aantonen is lastig.
In Californië woedt overigens ook al decennia een strijd tegen Nestlé: https://www.storyofstuff.org/nestle/ en ook: https://www.mashed.com/717227/nestles-water-controversy-explained/
Er is zoveel mis met dit systeem. Daarom was ik ook blij met de duurzame ontwikkeling die krimpflatie heet: gaat deze ontwikkeling door naar leveren van nul product door deze multinationals?
Frank Eric #3 , Ja afgelopen zomer in ieder geval, maar de boeren klagen al langer. Het grondwaterpeil blijft nog steeds 30 cm per jaar zakken. De ellende begint dit jaar nu al (franceinfo).
'Vosges – Rappel des mesures de restriction des usages de l’eau' (Saint-Dié info).
'Nestlé Waters sont les seuls usagers à ne pas être soumis à restriction', affirme Jean-François Fleck (Vosges Matin).
'Vittel s’inquiète pour son eau, menacée par la sécheresse et les prélèvements de Nestlé' (LeMonde).
Buiten Europa zijn er op tal van plaatsen soortgelijke bezwaren tegen Nestlé.
'While Flint drinks poison, Nestlé is pumping 200 gallons of fresh water out of Michigan every minute' (bron)
'Corporations like Nestlé are essentially doomsday machines: man-made creations that will ultimately destroy humanity if allowed to continue as they are.' (bron).
#2 Joep, " Zelfs dicht bij huis in Vittel (F) waar de bewoners voor hun tuintjes, zwembaden en auto's geen water mogen gebruiken" Vittel ligt toch in de Vosges? Daar gelden tot nu toe nog geen restricties: propluvia , nummertje 88 (Vosges). Afgelopen zomer wél, maar dan ook bijna in heel Frankrijk.
Tom #1, Water van Nestlé met een bittere smaak.
Op tal van plaatsen onttrekt Nestlé gigantische hoeveelheden water terwijl de directe omgeving aan watertekorten lijdt. Zelfs dicht bij huis in Vittel (F) waar de bewoners voor hun tuintjes, zwembaden en auto's geen water mogen gebruiken, gaat Nestlé ongehinderd door met het oppompen, bottelen en exporteren van 40.000 liter/dag.
Nestlé voert ook een bijzonder gezond product: water. Het belooft kinderen die het drinken 'healthier lives'. Kun je duurzamer zijn als multinational? https://www.nestlepurelife.com/