De Brits-Ierse tak van levensmiddelenbedrijf Danone zal voortaan geen producten voor kinderen meer maken met een hoog suiker-, zout- of vetgehalte (HFSS). Zo hoopt Danone het goede voorbeeld te geven aan andere voedingsbedrijven en een boegbeeld te zijn van het beleid van de Britse regering met betrekking tot HFSS. Volgens Danone mag nu al 90% van zijn portefeuille 'gezond' heten.
"Gezondheid staat centraal bij alles wat we doen, en ik ben er trots op te kunnen aankondigen dat 90% van onze producten nu geen suiker, zout of vet meer bevatten," zegt James Mayer, president van Danone UK & Ireland in ESM Magazine. "We weten dat gezinnen willen dat de gezonde keuze de gemakkelijke keuze is en we zetten ons in om hen te ondersteunen."

Concreet staakt Danone UK & Ireland de productie van zuivelproducten met een hoog suiker-, zout- of vetgehalte ('High Fat Sugar & Salt', HFSS) voor kinderen. Britse en Ierse consumenten mogen er op vertrouwen dat Alpro, Activia, Light & Free, Actimel, Oykos, Volvic en Evian geen suiker, zout of vet meer bevatten. Het bedrijf sluit daarmee aan bij het gezondheidsbeleid en de (toekomstige) wetgeving op de Britse eilanden met betrekking tot HFSS.

Naar eigen zeggen van Danone zat het bedrijf al 'gezond' met 90% van zijn portefeuille qua verkoopvolume. Zo mag een product heten als het ten minste 3,5 sterren scoort in de Health Star Rating-index.

Mayer: "Consumenten zijn tegenwoordig gezondheidsbewuster dan ooit tevoren. Als industrie moeten we consumenten blijven helpen om gezonde keuzes te maken door producten aan te bieden die zowel lekker als voedzaam zijn. Daarom willen we als doelgericht bedrijf een sterk op gezondheid gerichte portefeuille handhaven."

Volgens Danone UK & Ireland probeert 94% van de Britse consumenten gezond te eten en op zijn voeding te letten, waarbij vooral het suiker- en vetgehalte van een product een rol spelen (voor respectievelijk 50% en 49% van de consumenten). Danone UK & Ireland gaat op de voorkant van de verpakkingen voedingswaarde-etikettering aanbrengen, waarbij de Health Star Rating en de 'HFSS-richtsnoeren' van de Britse regering als benchmark zullen dienen.

In de rest van Europa gebruikt Danone al de Nutri-Score, vanuit dezelfde overweging: het bedrijf maakt zich al sinds zijn beginjaren sterk voor de gezondheid van consumenten, duurzaamheid en sociaal klimaat. Ook al moest topman Emmanuel Faber in 2021 onverwacht het veld ruimen onder druk van activistische aandeelhouders, die koers houdt Danone vast.