Maar we gaan het hier volgen:
Via deze link kun je meedoen
Via deze link ga je naar de webcast die om 10.30h onze tijd begint.
Via deze link naar twitter kun je volgen wat er gebeurt onder de hashtag #unileverdebate.
Ik vroeg Unilever:
- wat is uw definitie van duurzaam?
- kunt u kwantificeerbare doelen aangeven, in termen van producten of processen?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Paul Polman, de bestuursvoorzitter, zegt dat hij de omvang wil verdubbelen en de milieu-impact drastisch wil verlagen. Productinnovatie en nieuwe verpakkingen moeten daar voor zorgen.
Van het WWF weet hij echter dat we eigenlijk drie planeten nodig hebben. Hoe het gaat gebeuren, weet hij ook nog niet. Maar iedereen zal moeten samenwerken. Chinezen met Amerikanen. Harvard met Yale en Pepsi met Unilever.
Gavin Neath presenteert het plan (dat 'Unilever Sustainable Living Plan' heet). Het doet het schier onmogelijke (omdat het moet, zegen Polman en Neath): groeien en besparen in milieu-impact. Het plan heeft 3 doelen:
1. het halveren van de ecofootprint (in water, energie en grondstoffen)
2. inkopen moeten 100% duurzaam zijn binnen 10 jaar
3. een verschil maken in gezondheid en welzijn voor 1 miljard mensen
Ook Neath geeft aan 'we don't have all the answers' om de doelen te bereiken.
Nou ja, je moet een beetje positief blijven, maar de vraag is natuurlijk: hoe doe je dat, 'geen gezeik, iedereen rijk'?
En nu gaan ze in op wat leuke detailvoorbeelden - zoals het drinkbaar maken van water uit de Theems - die niet meer over het hele plaatje gaan: kun je vertrouwen hebben in de kwadratuur van de cirkel.
En ja hoor, Polman drinkt een glaasje stante pede schoon gemaakt vies water. Ad fundum, zelfs.
Een aardige definitie van duurzaam: "het voldoen aan de behoeftes van mensen binnen de mogelijkheden die onze natuurlijke omgeving ons toestaat" (Jonathan Porritt)
Ik stelde net de vraag: "if you don't have all the answers, how do you know you will realise your goals? Isn't it just optimism? (which we need, obviously)"
Best bijzonder: Unilever erkent een zgn. 'land-footprint', maw de manier waarop land wordt 'gepikt' van mensen die het gebruiken en de manier waarop het in productie wordt gebracht (het is nl. praktijk om het heel snel uit te putten; je kunt het ook zorgvuldig managen in plaats van het te 'verbruiken')