Omdat onze overheid dat niet wil horen, krijgt ze - volgens het Brabantse Statenlid Hermen Vreugdenhil (ChristenUnie) - processen aan haar broek (sterker nog: daar wemelt het al van) die straks na 3 jaar soebatten voor rechters tot aan het Hof in Straatsburg, Nederland nog steeds met een stikstofcrisis zullen laten zitten.
Nu Nederland een speciale minister voor Stikstof heeft, zou dat voorkomen moeten kunnen worden. Als Christianne van der Wal het probleem wil oplossen, zal ze wel van die 25 kilometergrens af moeten. Dat zorgt weer voor heel andere dilemma's, omdat dan zal blijken dat heel veel niet kan want de regering nu eigenlijk wel wil toestaan - en daar zit natuurlijk de kneep. Den Haag wil bijvoorbeeld Schiphol en Tata openhouden. Volgens natuuractivisten verstikstoffen ze de Veluwe, zo'n 50-100 kilometer verderop.
Er is maandenlang hard gewerkt om de nieuwe ‘25-afkapgrens’ in Aerius door te voeren. We gaan nu dus weer vergunningen afgeven waarbij mn de industrie voor maar een fractie van hun vervuiling opdraait.
— Hermen Vreugdenhil (@H_Vreugdenhil) January 24, 2022
Let op, dit houdt nooit juridisch stand en verdiept de crisis alleen nog maar https://t.co/tNxikySirh
Ja dat krijg je ervan als je iets wilt oplossen waarvan je het probleem niet kent. We hebben het hele N2000 verhaal opgehangen aan stikstof met irreële KDW’s,afstandsgrenzen ,het opnieuw inzetten van stikstof etc.. Met een model Aerius met afwijkingen van 50-100% en zonder te meten. Verder zijn er geen bodemonderzoeken en blijft Staatsbosbeheer om de paar jaar de natuur vernielen om hun hobby te realiseren zonder dat de omgeving daar op zit te wachten.
Het is een juridisch moeras met verdienmodellen voor adviseurs en bezwaarmakers en dat alleen in Nederland tot in het absurde doorgedreven. In de Tweede Kamer weten ze ook niet wat het probleem is. Volgens de leider van de grootste partij zie je de toestand van de natuur aan het feit dat we geen huizen kunnen bouwen.
Dat krijg je bij een onbekend probleem.
N van Rooij,
Het probleem is niet dat het probleem onbekend is. Het probleem is dat (volledig) oplossen van het probleem wellicht niet eens kan maar in ieder geval enorm pijn gaat doen.
En dus krijg je uitstel van handhaving, met trucjes vergunningen verlenen, met smoesjes weigeren om gegevens openbaar te maken etc. etc. om de boel maar draaiende te houden.
Johan het is vreselijk. Begin maar een proces tegen Aerius.
#3 Aerius is het instrument en als je daar vals op speelt komt er nooit goede muziek uit.
Uitstel, maar geen afstel van de ellende, rechtszaken maximaal rekken en net einde van kabinet halen.
#3 Ik denk dat dit nodig is/zal zijn:
Het RIVM geeft op 25 januari in 2 reacties op Twitter aan op een post van Johan Vollebroek dat met Aures nog steeds alle stikstofdeposities worden berekend:
Ik citeer de beide tweets van RIVM hier:
1/2 De stikstofdepositie na 25 kilometer wordt niet genegeerd. Wij monitoren en meten alle emissies en deposities van stikstof. Op basis van deze monitoring bepaalt het kabinet het beleid om de stikstof in de N2000 gebieden terug te dringen.
2/2 Met AERIUS kunnen dus nog steeds alle stikstofdeposities worden berekend, met en zonder afkapgrens van 25 km. De afkapgrens van 25 km is toegevoegd in AERIUS calculator 2021 omdat het kabinet besloten heeft bij vergunningverlening deze grenswaarde te hanteren.