Boeren bezorgden Jumbo de leegste schappen. Hun niet door iedereen gewaardeerde acties hebben ook een positief effect. Normaal opent boerenbestelplatform Lekkerder bij de boer dagelijks vijf verkooppunten. Op dit moment groeit het als kool met vijftig nieuwe aansluitingen per dag. Van vijftig nieuwe consumenten met een account schoot de groei door naar het toppunt van afgelopen week: ruim 8.000 nieuwe klanten op één dag.
Uit een turvend onderzoekje van community app Roamler bleek dat Jumbo op 4 juli het hardst getroffen werd door de blokkades bij de distributiecentra van supermarkten. Vomar had het minste last. Albert Heijn lijkt vooral geraakt in het zuivelschap. Vestigingen in Gelderland werden het hardst geraakt door de protesten. De hardst getroffen locaties bleken ook de meeste hamsterende kopers te hebben.

Uit het onderzoek van Roamler bleek dat 31% van de bezochte winkels te maken had met lege schappen waar consument misgrepen. De zwaarst getroffen categorieën waren zuivel (33,7% out of stock), groenten (30,5%) en fruit (29,5%); dat zijn producten die al snel na een hik in de aanvoerlijnen droog vallen omdat de winkelvoorraden er in enkele uren uitlopen.

Vandaag meldt de Telegraaf dat boerenwinkels - die tijdens corona al een flinke boost kregen - een extra duw in de rug krijgen door de boerenprotesten in het land.

Thomas Siahaya van online marktplaats Lekkerder bij de boer zegt tegen de krant te "gaan als een raket". Normaal krijgt hij er dagelijks vijf verkooppunten bij. Op dit moment zijn het er vijftig. Tot voor kort maakten nieuwe klanten gemiddeld vijftig accounts per dag aan, de afgelopen week ging het dagelijks om duizenden met zelfs een uitschieter tot 8.200.

Lekkerder heeft inmiddels veertienhonderd verkooppunten, van eenvoudige melktaps en eierhokjes tot grotere boerderijwinkels. Siahaya ziet daarin de vruchten van zijn stevige online promotiecampagne, maar erkent dat het sentiment in de samenleving zijn platform flink helpt. Het is het effect van veel free publicity vanaf de trekker.

Op zeer korte termijn is de korte keten een alternatief voor met name de lege zuivelschappen, denkt de Telegraaf. Op langere termijn gaan ze het maken omdat zowel plattelanders als stedelingen een knop hebben omgezet. Ze zijn gaan vinden dat de weg tussen boer en bord een stuk korter kan.

Volgens de krant zijn onderzoekers, ondernemers en agrariërs het eens: boodschappen doen bij de boer is een blijvertje.