Europese wetgeving voor gezondheidsclaims op voedsel en dranken schiet tekort, schrijft Food Navigator. Consumenten vertrouwen of snappen de officiële formulering van claims niet.
De verordening voor gezondheidsclaims trad in 2007 in werking. Uit duizenden ingediende aanvragen kregen er slechts 260 groen licht. De nieuwe wetgeving zou consumenten beter moeten informeren en beschermen tegen misleiding.
Volgens Health Claims Unpacked heeft de verordening niet het gewenste resultaat. Uit onderzoek blijkt dat een overgroot deel (79%) van de consumenten denkt dat de gestandaardiseerde taal voor de gezondheidsclaims ‘gewoon marketing’ zijn. Uit eerder onderzoek was al duidelijk geworden dat 52% van de consumenten gezondheidsclaims van voedingsbedrijven niet gelooft.
“De regeling werk domweg niet”, aldus Stacey Lockyer van British Nutrition Foundation en onderdeel van het Health Claims Unpacked-project. “De meeste consumenten die gezondheidsclaims op verpakkingen lezen, denken dat die niet te vertrouwen zijn. Ze geloven ze niet of begrijpen ze niet vanwege de soort taal of bewoording die is gebruikt.”
De onderzoekers concluderen dat een wetenschappelijk kloppende tekst niet hetzelfde is als een tekst die consumenten laat weten wat ze moeten begrijpen. Taalverschillen tussen Europese landen en consumenten en wetenschappers spelen het verstrekte wantrouwen verder in de kaart.
FoodNavigator - EU health claims are failing consumers and manufacturers: ?The regulation is not working?
De verordening voor gezondheidsclaims trad in 2007 in werking. Uit duizenden ingediende aanvragen kregen er slechts 260 groen licht. De nieuwe wetgeving zou consumenten beter moeten informeren en beschermen tegen misleiding.
Volgens Health Claims Unpacked heeft de verordening niet het gewenste resultaat. Uit onderzoek blijkt dat een overgroot deel (79%) van de consumenten denkt dat de gestandaardiseerde taal voor de gezondheidsclaims ‘gewoon marketing’ zijn. Uit eerder onderzoek was al duidelijk geworden dat 52% van de consumenten gezondheidsclaims van voedingsbedrijven niet gelooft.
“De regeling werk domweg niet”, aldus Stacey Lockyer van British Nutrition Foundation en onderdeel van het Health Claims Unpacked-project. “De meeste consumenten die gezondheidsclaims op verpakkingen lezen, denken dat die niet te vertrouwen zijn. Ze geloven ze niet of begrijpen ze niet vanwege de soort taal of bewoording die is gebruikt.”
De onderzoekers concluderen dat een wetenschappelijk kloppende tekst niet hetzelfde is als een tekst die consumenten laat weten wat ze moeten begrijpen. Taalverschillen tussen Europese landen en consumenten en wetenschappers spelen het verstrekte wantrouwen verder in de kaart.
Die claims op de voorkant geloof ik inderdaad nooit.
Ik ga enkel af op de ingrediënten en kijk evt naar de voedingswaarden.
Dat veel consumenten bij reclame/"voorlichting" zo langzamerhand een soort Pavlov reflex krijgen (zal wel, leugenaars) heeft de industrie volgens mij volkomen aan zichzelf te danken.
Wel een mooi onderzoek.
Consumenten gaan zelf op onderzoek en geloven dan de advertorials.
Schrijven, vloggen etc. etc... over gezonde voeding is nogal een megabusiness geworden.
Rijke dames hadden vroeger zelf een receptenboek, dat ze aan hun dochters doorgaven en er was ook zoiets als een huishoudschool voor les in de bereiding van gezonde verse betaalbare eenvoudige maaltijden.
Volgens mij kan dat laatste niet meer wat discriminatie enzo... .
En jongens kookles geven.... oef.
En als voedselproducent zeg ik terecht dat de consument dat gevoel heeft.