Functionele yoghurts, margarines en andere spijsvetten en -olies met toegevoegde 'gezonde' plantsterolen - denk aan Unilevers pro-activ lijn en de Benecol producten van Raisio - moeten vanaf 15 februari komend jaar verplicht een nieuwe melding dragen. Oudere verpakkingen moeten dan uit de schappen zijn verdwenen.

De melding moet duidelijk maken dat de producten niet bedoeld zijn voor mensen die geen problemen hebben met hun cholesterolniveau. De nieuwe regel, zo zegt de EU in een door Commissie-voorzitter Barosso ondertekend document, moet ervoor gaan zorgen dat het product de doelgroep bereikt en niet wordt geconsumeerd door mensen buiten de doelgroep. De maatregel volgt na jarenlange debatten over de gezondheidsclaims van vrij verkrijgbare cholesterolverlagende producten.

Dat de producten het cholesterolniveau verlagen is in vele tests bewezen. Dat doen ze zelfs heel effectief, zoals Bekende Nederlanders als Henk Westbroek en Karin Bloemen in reclames duidelijk maakten.

De EU stelt nu een grens aan de doelgroep, maar laat het product met medicinale werking vrij in de verkoop. Daar wringt nog iets. Dit type producten is immers decennialang als gezond gepromoot. Een waarschuwing neemt die connotatie niet zomaar weg uit de markt.

Zou dan ook niet verplicht bekend gemaakt moeten worden waarom de EU dit besluit neemt? Nu de EU heeft geoordeeld en officieel gesproken, lijkt een publiekscampagne vanuit de aanbieders op zijn plaats. Het belang van de aanbieders is echter groot. Hun wereldwijde omzetten bedragen $2,5 miljard. Kun je hen vragen zelf in hun eigen voet te schieten, terwijl je de producten als regulator eerst hebt toegelaten?

Fotocredits: Pro-activ, Unilever
Dit artikel afdrukken