Nooit meer verwarring tussen ‘houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot’ en daardoor de helft minder voedselverspilling. Dat is het doel van een nieuw anti-verspillingspact dat is ondertekend door meer dan 40 bedrijven in Frankrijk. Initiatiefnemer Too Good To Go wist onder meer grootmachten als Nestlé, Danone en Intermarché over de streep te trekken.
Volgens FoodNavigator is de verwarring over houdbaarheidstermen verantwoordelijk voor 20% van de voedselverspilling bij consumenten thuis. Van de Europese consumenten kent 53% het verschil niet tussen 'houdbaar tot' en 'te gebruiken tot', bleek recent nog.
De in het pact deelnemende bedrijven hebben al afgesproken om, waar mogelijk, ‘houdbaar tot’ te vervangen door ‘te gebruiken tot’. Ook werken ze aan nieuwe anti-verspillingsinitiatieven met logo’s die in één oogopslag duidelijkheid bieden. Slogans als ‘kijk, ruik en proef voordat je het weggooit’ moeten de consument helpen niet weg te gooien wat nog goed is terwijl het over de datum is. En uiteraard is het idee in uitwerking van een app waarin consumenten informatie krijgen door de barcode van producten te scannen.
De internationale antiverspillingsapp Too Good To Go wil met het pact helpen Frankrijks voedselverspilling binnen 5 jaar te halveren. Het focust op 4 pijlers: het creëren en verhogen van het consumentenbewustzijn, verduidelijking van houdbaarheidsdata, optimalisatie van ingrediënten en verbetering van de distributieketen.
FoodNavigator - ?Use by? or ?best before?? Nestlé signs food waste pact to tackle label confusion on-pack
Volgens FoodNavigator is de verwarring over houdbaarheidstermen verantwoordelijk voor 20% van de voedselverspilling bij consumenten thuis. Van de Europese consumenten kent 53% het verschil niet tussen 'houdbaar tot' en 'te gebruiken tot', bleek recent nog.
De in het pact deelnemende bedrijven hebben al afgesproken om, waar mogelijk, ‘houdbaar tot’ te vervangen door ‘te gebruiken tot’. Ook werken ze aan nieuwe anti-verspillingsinitiatieven met logo’s die in één oogopslag duidelijkheid bieden. Slogans als ‘kijk, ruik en proef voordat je het weggooit’ moeten de consument helpen niet weg te gooien wat nog goed is terwijl het over de datum is. En uiteraard is het idee in uitwerking van een app waarin consumenten informatie krijgen door de barcode van producten te scannen.
De internationale antiverspillingsapp Too Good To Go wil met het pact helpen Frankrijks voedselverspilling binnen 5 jaar te halveren. Het focust op 4 pijlers: het creëren en verhogen van het consumentenbewustzijn, verduidelijking van houdbaarheidsdata, optimalisatie van ingrediënten en verbetering van de distributieketen.
"grootmachten als Nestlé, Danone en Intermarché over de streep te trekken"
Lees: wisten grootmachten... te overtuigen dat het echt beter voor hun imago was dat...
En om de verwarring nog groter te maken: ik las (sorry geen bron) dat sommige producten schier oneindig houdbaar zijn, maar dat gaat niemand vermelden en dat 'men' zich afvraagt of de veiligheidsmarges die aangehouden worden niet kleiner kunnen.
Op sommige producten staat de datum vermeld waarop ze ingepakt zijn, kan de consument zelf een afweging maken.
Er zijn ook plannen om vis, vlees in slimme verpakkingen te doen, die aangeven hoe ranzig hun inhoud inmiddels is. Kweenie hoe ranzig die verpakkingen zelf zijn.
Uit onderzoeken (bron FL) blijkt dat kleine rijke gezinnetjes meer weggooien. Lijkt mij niet een kwestie van heropvoeden. Gewoon geld afpakken.