Zuivelverwerker FrieslandCampina, eigendom van de gelijknamige boerencoöperatie, heeft lastige jaren achter de rug. Het bedrijf moest te veel melk inkopen die het tegen negatieve marges moest verwerken en verkopen. De halfjaarcijfers van 2019 laten een verbetering zien. De winst steeg met 11% tot €121 miljoen.
Wie leest hoe die winst tot stand kwam, lijkt te moeten concluderen dat vooral 5% minder melkaanvoer door boeren die afscheid namen van de coöperatie voor die resultaatsverbetering heeft gezorgd.
Door de introductie van duurzame PlanetProof Melk herwon de zuivelaar zijn marktleiderspositie in eigen land. Het bedrijf verdient er echter niet meer geld door. De extra winst kwam uit minder verlieslatende melk en betere merkverkopen in Afrika en Azië.
Volgens Boerderij zei CEO Hein Schumacher van FrieslandCampina dat hij de boeren van zijn coöperatie vraagt wat meer winst in het bedrijf te laten omdat de marges nog te dun zijn om met dit winstherstel de toekomst in te kunnen. Het blad noteerde een defensieve zin uit de mond van de topman: "Hoofddoel is om leidend te zijn op duurzaamheid, maar daarop willen we niet concurreren. We pakken wel een voorsprong, daarvoor hebben we ook fors geïnvesteerd.” Daar lijkt uit op te maken dat de top alle moeite doet om zijn positie in Nederland te behouden, maar niet verwacht daar geld mee te kunnen verdienen. Winsten moeten uit het buitenland komen, terwijl het bedrijf in Nederland blij mag zijn met een gelijkblijvende afzet en marge bij toenemende kosten. Volgens Boerenbusiness moet geconcludeerd worden dat het weer een beetje beter gaat met de Nederlandse zuivelmultinational.
Uitgaande van een jaarwinst van €250 miljoen weet het bedrijf per boerenlid (ruim 18.000 per eind 2018) een kleine €14.000 aan netto waarde toe te voegen.
Boerderij - Interim-uitkering FrieslandCampina naar 65 cent
Wie leest hoe die winst tot stand kwam, lijkt te moeten concluderen dat vooral 5% minder melkaanvoer door boeren die afscheid namen van de coöperatie voor die resultaatsverbetering heeft gezorgd.
Door de introductie van duurzame PlanetProof Melk herwon de zuivelaar zijn marktleiderspositie in eigen land. Het bedrijf verdient er echter niet meer geld door. De extra winst kwam uit minder verlieslatende melk en betere merkverkopen in Afrika en Azië.
Volgens Boerderij zei CEO Hein Schumacher van FrieslandCampina dat hij de boeren van zijn coöperatie vraagt wat meer winst in het bedrijf te laten omdat de marges nog te dun zijn om met dit winstherstel de toekomst in te kunnen. Het blad noteerde een defensieve zin uit de mond van de topman: "Hoofddoel is om leidend te zijn op duurzaamheid, maar daarop willen we niet concurreren. We pakken wel een voorsprong, daarvoor hebben we ook fors geïnvesteerd.” Daar lijkt uit op te maken dat de top alle moeite doet om zijn positie in Nederland te behouden, maar niet verwacht daar geld mee te kunnen verdienen. Winsten moeten uit het buitenland komen, terwijl het bedrijf in Nederland blij mag zijn met een gelijkblijvende afzet en marge bij toenemende kosten. Volgens Boerenbusiness moet geconcludeerd worden dat het weer een beetje beter gaat met de Nederlandse zuivelmultinational.
Uitgaande van een jaarwinst van €250 miljoen weet het bedrijf per boerenlid (ruim 18.000 per eind 2018) een kleine €14.000 aan netto waarde toe te voegen.
Ze hebben wel 5% minder melk, maar dat komt niet door de 400 boeren die vertrokken zijn. Deze melk wordt namelijk in mindering gebracht op de verplichte doorlevering via DMF. Het vertrek van deze 400 boeren verandert dus niets aan de hoeveelheid melk die ze zelf in de fabriek krijgen.
Ik denk dat de daling van de hoeveelheid melk in de eigen fabrieken vooral komt door de fosfaatrechten en de generieke korting.
Bennie, maar dat is toch wat FrieslandCampina zelf zegt?
Vergaderderboer op Boerderij maakte zich er nogal druk over: hoezo leden laten oprotten en ook nog een bijdrage aan de winst van de fabriek vragen
Ik denk overigens dat het verstandig is om de stroom grondstof te laten te krimpen.
“Vergaderboer” bij Boerderij.nl is aangesteld om te provoceren, hij moet reacties en discussies uitlokken.
Is het reëel te verwachten dat RFC een garantieprijs blijft betalen die al bijna boven de waarde ligt die uit de markt gehaald kan worden?
Wat betreft het minderen van de melkaanvoer keren we terug naar het beleid van het vroegere Frieslandfoods. Daar werd recht voor de raap gezegd dat men alleen belang had bij melk die positief bijdroeg aan de winst. “Ledenmelk is geen lust, maar een last”, zei toenmalig directeur Olijslager. Het was een beleid wat mij wel aanstond. Ik was erg teleurgesteld toen dit beleid in 2007, in aanloop naar afschaffing van het melkquotum, werd losgelaten.
Het gaat toch alleen maar om de doorleveringsverplichting van de DMF. Vanwege DMF ging de melk van de 400 vertrokken leden fysiek toch al naar Aware. Die melk ging alleen maar administratief via RFC. Het is gewoon beter voor RFC om van die doorleveringsplicht af te komen waardoor DMF kan worden opgeheven. Dan pas heb je ook een eerlijker concurrentie en is iedere melkveehouder administratief ondergebracht bij de melkfabriek die de melk ook daadwerkelijk verwerkt.
Voor lezers die niet weten wat DMF (Dutch Milk Foundation) is: een stichting waarin de melk vloeit van leden die weg willen uit de coöperatie FrieslandCampina.
Vraag aan Bennie Stevelink: hoeveel melk (van die 5%) van oud-FrieslandCampina leden vloeit tegenwoordig direct naar Aware?