Dat concludeert het RIVM op basis van een verkennende studie naar de gezondheidseffecten van woon-werkverkeer in opdracht van NS Zakelijk. Het RIVM onderzocht hiervoor nationale en met name internationale literatuur, en interviewde vijf experts.
Treinreizigers zijn fysiek actiever, hebben minder overgewicht en een beter welbevinden dan autoreizigers. Toch kleeft aan treinreizen een nadeel: je hebt er een iets verhoogde kans op een infectie. De meeste kans hierop heb je overigens thuis en op kantoor. Voor beide reizigersgroepen geldt hoe langer de reis, hoe ongezonder, meldt het AD. Zo eet een Britse forens al gauw 800 kcal per week extra.
De onderzoekers zijn ook kritisch: “Veel van de hier gepresenteerde resultaten komen voort uit buitenlandse studies. Deze zijn niet zonder meer te vertalen naar de Nederlandse situatie.” Wel verwachten de onderzoekers dat de positieve effecten van de treinreis in Nederland groter zijn, omdat wij vaker fietsen of lopen van en naar het station.
Over effect mogen we trouwens niet zomaar spreken, zeggen de onderzoekers: “Het is onduidelijk of de gezondheidstoestand komt door de reismethode of dat de reismethode juist gekozen wordt vanwege de gezondheidstoestand.”
AD - Hoe langer de reistijd, hoe ongezonder de forens
Treinreizigers zijn fysiek actiever, hebben minder overgewicht en een beter welbevinden dan autoreizigers. Toch kleeft aan treinreizen een nadeel: je hebt er een iets verhoogde kans op een infectie. De meeste kans hierop heb je overigens thuis en op kantoor. Voor beide reizigersgroepen geldt hoe langer de reis, hoe ongezonder, meldt het AD. Zo eet een Britse forens al gauw 800 kcal per week extra.
De onderzoekers zijn ook kritisch: “Veel van de hier gepresenteerde resultaten komen voort uit buitenlandse studies. Deze zijn niet zonder meer te vertalen naar de Nederlandse situatie.” Wel verwachten de onderzoekers dat de positieve effecten van de treinreis in Nederland groter zijn, omdat wij vaker fietsen of lopen van en naar het station.
Over effect mogen we trouwens niet zomaar spreken, zeggen de onderzoekers: “Het is onduidelijk of de gezondheidstoestand komt door de reismethode of dat de reismethode juist gekozen wordt vanwege de gezondheidstoestand.”
"Zo eet een Britse forens al gauw 800 kcal per week extra."
Pendelafstanden zijn in Engeland iha veel langer dan in Nederland, vooral voor treinforensen. Er is dus meer tijd (en gelegenheid, veel restauratiewagens) om te eten onder de reis, vooral als je je verveelt...
Als ze ook onderzoek hebben gedaan naar de Nederlandse (of Belgische) forens zou ik graag de resultaten van dat onderzoek zien.
Nederlandse treinreizigers zijn niet meetbaar gezonder dan autorijders, blijven gemiddeld wel iets langer in leven, maar krijgen last van slechte ogen en vergroeide duimen. Uit onderzoek (Klootwijk tussen 2008 en 2018, Randstad, Vlissingen, Zwolle)
is komen vast te staan dat 80 procent van de reizigers nooit meer naar buiten kijkt, maar uitsluitend op een beeldschermpje van een telefoon. Met twee duimen tikken ze berichten in.
Van die 80 procent verzuimt 2 procent om op tijd uit te stappen en moet een eindje terug.
Het enorme verschil tussen telefoonreizigers en lui die naar buiten kijken komt pijnlijk tot uiting bij een enquetetje onder mensen die vaak reizen tussen Dordrecht en Roosendaal en andersom, dus ook Nederlandse Belgiegangers. Vraag: hoeveel Moerdijkbruggen hebben wij?
20 procent weet het.
Aanvullende correctie: Over het verschil in levensverwachting tussen automobilisten en treinreizigers moet worden opgemerkt dat treinreizigers die van en naar een station gaan op de fiets, hun gemiddelde negatief beïnvloeden.
De verschillen zijn per land enorm.
Praten (=ontstressen) met je medereizigers kan alleen nog buiten de spits of in het weekend als de coupé vol zit met ouwe lui die een Kruitvatkaartje van 12,50 hebben kunnen bemachtigen of met rugzakje, wandelschoenen, fles water en een ANWB boekje wél naar buiten zitten te kijken. Zij zijn andere tijden gewend. En dan dat staande eten en drinken op de perrons en de kiosken dat niet in de pas loopt met de tijden van de menselijke maaltijd behoefte maar volledig afgestemd is op de treintijden, waar frisdrank en bier nog steeds goedkoper is dan water.
In de spits krijg je spataderen vanwege plaatsgebrek tenzij je 1e klas rijdt, dan is er meestal nog wel een zitplaats.
Wat is dit toch anders als de trajecten wat langer zijn zoals in de Franse TGV of de Duitse ICE waar je nooit hoeft te staan, waar je even van je plaats weg kan lopen zonder dat ie door een ander wordt ingepikt. Waar je zonwering hebt net zoals vroeger en waar je je stoel kan verstellen om een dutje te doen, waar je bagage aan het begin of einde van de coupé uit het voetengetrap geplaatst wordt. Dat lijkt mij echt gezonder dan je plas inhouden als je in een file staat terwijl je uitlaatgassen inademt, want iedereen laat z'n motor draaien, niemand naast je om een ontspannen gesprek aan te gaan en lange tijd niet kan bewegen.