Psychologisch gunstige effecten
Onderzoekers in Groot-Brittannië (University of East Anglia) hebben nu ook bewezen dat een actieve manier van naar je werk gaan psychologisch gunstige effecten heeft. Het onderzoek besloeg gegevens uit een periode van 10 jaar en bijna 28.000 Britse respondenten. De wandelende en fietsende forensen voelden zich het lekkerst, de autorijders gaven blijk van 13% meer stress en andere negatieve gevoelens.
Van de onderzochte forensen reisde 73% met de auto, 13% ging te voet naar het werk en 3% nam de fiets. Zo'n 11% maakte gebruik van het openbaar vervoer. 'Overstappers' van de auto naar een andere vorm van vervoer gaven aan dat zij er in welbevinden op vooruit gingen, zich beter konden concentreren en minder stress ervoeren. Ook ging hun gezondheid (fitheid) er op vooruit én raakten ze een beetje gewicht kwijt.
De onderzoekers keken met name naar de gevoelens van welbevinden van de groep die de auto en bus inruilden voor de fiets of een wandeling. Het ging ze om gevoelens van minderwaardigheid, ongelukkigheid, slapeloze nachten en het gevoel problemen niet aan te kunnen. Er werd rekening gehouden met de factoren inkomen, kinderen, verhuizing, verandering van baan en veranderingen in de relatiesfeer. Van die factoren is bekend dat ze van invloed zijn op iemands welbevinden.
OV scoort nog beter dan auto
Hoofdonderzoeker Adam Martin zegt op BBC News Health dat uit de onderzoeksdata bleek dat naarmate mensen langer in hun auto zitten, het (negatieve) effect op hun welbevinden groter is. Het omgekeerd bleek ook te gelden: hoe langer mensen lopen naar hun werk, des te beter ze zich voelen. De opvallendste ontdekking vond Martin echter dat de forensen die het openbaar vervoer namen lekkerder in hun vel zaten dan de autorijders. "Je zou verwachten dat verstoringen van de dienstregeling of grote massa's forensen behoorlijk wat stress opleveren. Maar bussen en treins geven mensen juist de tijd om te ontspannen, te lezen, contacten te leggen. Bovendien is er meestal ook een wandeling naar de bushalte of het station aan verbonden, daar kikkeren mensen blijkbaar van op."
'Verveling, sociaal isolement en stress'
De uitkomsten van het onderzoek, verschenen in Preventive Medicine - maar tijdelijk ingetrokken - zijn volgens een artikel in The Independent helemaal in lijn met eerdere bevindingen dat er een negatieve associatie bestaat tussen je fysieke gezondheid en autorijden. De daaraan ten grondslag liggende hypothese is dat autorijden, 'een niet-passieve manier van reizen [is] die constante concentratie vereist', kan leiden tot verveling, sociaal isolement en stress. In de bus kun je tenminste nog rustig een dutje doen.
Fotocredits: 'Rijwielstalling, Centraal Station', uitsnede, Metro Centric
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Heb je de zegeningen die je wel hebt al eens opgeteld Hans? Wees blij dat er geen ‘treins’ rijden in je lieflijk overzees gebiedsdeel. Heb 30 jaar lang geforensd. Ben nog steeds niet bijgekomen van het aantal vertragingen en storingen.
Met de TESO naar de overkant geeft ook geen reductie op de motorrijtuigenbelasting. Mannen baren niet. Kosten zijn toch in de polis verwerkt. Mal plannetje.
Tja… We hebben geen Centraal Station in Zeeuws-Vlaanderen. Helemaal geen trein, en slecht openbaar vervoer. Van Cadzand naar Hulst met de bus duurt langer dan vliegen van Schiphol naar Madrid. Sterker nog.. We moeten ondanks onze bijdrage aan wegenbelasting tol betalen om Holland binnen te komen. Of omrijden via buitenland. Zeker met het verdwijnen van winkels (er is er geen in ons dorp, alleen een bakker van buiten) en pinautomaten is moderne mobiliteit (lees: auto) een must. Mijn plan: vertienvoudig de wegenbelasting binnen de Randstand, en verlaag die van ons naar ‘zero’.
Auto staat hier gelijk aan vrijheid in combinatie met efficiënte mobiliteit.
Dus… komt zo het Zeeuws-Vlaams psychologisch welbevinden ten goede !
Aangezien het artikel is ingetrokken, zonder dat is opgegeven waarom, kan het zomaar zijn, dat de data/interpretaties niet kloppen.