Een commissie onder leiding van het RIVM adviseert om te komen tot een nieuw integraal systeem van productverbetering, met per voedingsmiddelengroep een samenhangende set criteria voor zout, verzadigd vet, suiker, calorieën en vezel. In Nederland kennen we verschillende systemen die de samenstelling van voedingsmiddelen kunnen helpen verbeteren: het Akkoord Verbetering Productsamenstelling tussen de overheid en het bedrijfsleven, het Vinkje (voedselkeuzelogo) op verpakkingen en de Schijf van Vijf met adviezen voor een gezonde voeding van het Voedingscentrum. Ze bevatten afspraken of criteria voor de gehalten zout, verzadigd vet en suiker in producten, maar vertonen weinig samenhang.
Om een nieuw integraal systeem te laten slagen is het belangrijk om draagvlak te creëren door maatschappelijke organisaties en de industrie bij de ontwikkeling te betrekken. Daarnaast is het belangrijk dat de criteria vanuit de rijksoverheid worden vastgesteld en regelmatig worden aangescherpt. Ten slotte moet een onafhankelijke organisatie bijhouden of voedingsmiddelen aan de criteria voldoen. De Commissie Criteria Productverbetering is ingesteld door het ministerie van VWS en bestaat uit wetenschappers uit de Wetenschappelijke Adviescommissie van het (voormalige) Vinkje (Wecom), de Wetenschappelijke adviescommissie van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling (WAC) en het Voedingscentrum. De commissie wordt voorgezeten en begeleid door het RIVM.
Iets minder ongezonde producten maken geen gezond voedingspatroon, al haal je er 20 procent uit. Om mensen gezonder te maken moet er een brede aanpak komenDat maakte het RIVM gistermiddag laat bekend nadat het had duidelijk gemaakt dat het niet opschiet met de voortgang van de resultaten bij het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Er worden "slechts kleine stappen gezet", schrijft het Instituut, om de dagelijkse zout- en suiker-inname te verlagen. Daarom adviseert het "uitbreiding en aanscherping van de afspraken" en het formuleren van "een nieuw integraal systeem van productverbetering" omdat Nederlanders anders niet komen tot een substantieel lagere zout- en suikerinname.
De gemiddelde 8,7 gram zout en 114 gram suiker die Nederlanders dagelijks via hun voeding binnenkrijgen, ligt een derde (zout) tot ruim twee keer boven (suiker) boven de consumptienorm voor volwassenen. De tot nu toe bestaande afspraken zouden volgens berekeningen van het RIVM tot een lagere zoutinname van 0,4 gram (moet zijn 2,7 gram) en 2 gram minder suiker (moet circa 60 gram zijn) kunnen leiden. Volgens Matthijs van den Berg, hoofd Voeding, Preventie en Zorg van het RIVM, zijn voor te weinig producten afspraken gemaakt. Koek en gebak vallen bijvoorbeeld niet onder de afspraken van het Akkoord. Alleen Goudse 48+ kaas valt onder de afspraken voor zout.
In de NRC laat hoogleraar Volksgezondheid Jaap Seidell (VU) en adviseur van het Preventieakkoord dat staatssecretaris Blokhuis naast deze RIVM-activiteit probeert te sluiten zich nadrukkelijk uit. "Dat de reductie van zout en suiker niet vlot, verbaast me niet", zegt hij. "Wat staatssecretaris Blokhuis zal doen, weet ik niet, maar we weten wel dat productverbetering alleen geen zoden aan de dijk zet. Het kabinet moet ook denken aan bijvoorbeeld prijsmaatregelen, afspraken over portiegroottes of beschikbaarheid van ongezonde producten op scholen en in openbare gebouwen.”
Seidell is niet mis te verstaan over de effecten die hij verwacht van de nieuwe integrale productherformulering die het RIVM voorstelt: "We praten over een beetje natrium en suiker, maar intussen slikken 4 miljoen Nederlanders bloeddrukverlagers en heeft de helft overgewicht. Iets minder ongezonde producten maken geen gezond voedingspatroon, al haal je er 20 procent uit. Om mensen gezonder te maken moet er een brede aanpak komen.”
Is een kleine reductie van de hoeveelheid zout en suiker voldoende om welvaartsziekten te bestrijden? Nee, een stevige integrale aanpak is nodig zegt @jaapseidell in @nrc https://t.co/8enbsFf5ye
— jacob seidell (@jaapseidell) April 25, 2018
Foodlog organiseert het snelcongres
Gezonde Innovatie:
hoe kom je van herformulering naar het uitvinden van een gezond aanbod?
Dat blijkt niet zomaar een vraag. Schrijf je nu in: maandag 4 juni (Utrecht, stadion Galgenwaard)
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het CBL, de koepel die onder meer alle supermarkten vertegenwoordigd, reageert zojuist als volgt:
De aanbevelingen die de Commissie Criteria Productverbetering doet over het Akkoord Verbetering Productsamenstelling (AVP) stuurt aan op een andere benadering dan hoe het Akkoord nu werkt. Het Akkoord is in 2014 in het leven geroepen. In de huidige aanpak maken retail en fabrikanten afspraken om stap voor stap en zonder dat de consument dat merkt het gehalte zout, suiker en verzadigd vet in producten te reduceren. Het voorstel van de Commissie Criteria Productverbetering vertoont overigens veel gelijkenissen met de manier waarop het Vinkje was vormgegeven.
Het is goed dat het advies er nu is, daar is vanuit het Akkoord Verbetering Productsamenstelling naar gevraagd tijdens de Nationale Voedseltop in januari 2017. Wij zijn het eens met het voorstel voor meer en onafhankelijke monitoring en meer betrokkenheid vanuit de overheid. De voorstellen van het RIVM moeten nader worden uitgewerkt en de Akkoordpartijen moeten beoordelen of ze toepasbaar zijn voor de periode na het huidige Akkoord. Dit loopt tot 2020 en tot die tijd voeren we het Akkoord uit conform de afspraken.
Verder heeft het RIVM in een tweetal factsheets scenario’s doorgerekend wat het naleven van de afspraken tot eind 2016 oplevert voor de inname van zout en suiker. Uit deze scenario-analyse blijkt dat herformulering, ook als de afspraken scherper en breder zijn, voor een klein deel bijdraagt aan de reductie van inname. Herformulering is één van de instrumenten die ingezet moeten worden. Wij ondersteunen het pleidooi om ook het keuzegedrag van de consument in ogenschouw te nemen, zoals bijvoorbeeld het eten volgens de Schijf van Vijf.
De factsheets van het RIVM gaan over de afspraken tot eind 2016. Inmiddels zijn wij anderhalf jaar verder. In 2017 hebben wij gewerkt aan zes productgroepen. Zo is in 2017 een scherpe afspraak over zout- en suikerreductie in groenteconserven en appelmoes gemaakt. De frisdrankenindustrie heeft zijn ambitie verhoogd van 10% naar 15% suikerreductie. Ook voor 2018 staan er zes productgroepen op het programma. Onder andere een vervolgstap voor suikerreductie in zuivel, waaronder zuiveldranken. Daarnaast zijn er individuele aanbieders die nog verdere herformuleringsstappen hebben toegepast, waardoor de verlaging van de suiker- en zoutinname niet is meegenomen in de RIVM scenario-analyse.
"De frisdrankenindustrie heeft zijn AMBITIE verhoogd van 10% naar 15% suikerreductie."
@MarcJansen, CBL nog geen half jaar geleden:
"Vet-, suiker-, zouttax werkt niet."
Suikertax inmiddels bewezen effectief in:
- Portugal
- Mexico
- Berkely, Californië
Alleen de AANKONDIGING van de GB suikertaks leidde al tot acute forse
herformuleringen met soms tot de HELFT gereduceerde suikergehalten.
De geschiedenis van de GB suikertaks roept associaties op met de NL dividendbelasting-soap:
- "intieme" contacten van overheid met de voedingsindustrie
- memo's & rapporten die in de onderste la verdwijnen.
Misschien moet Jaap Seidell ook maar eens gaan WOBben, net zoals zijn UvA-collega's?
Dick, wat de Britten doen, doet ook Marcs achterban: kijk maar naar PLUS.
Slim, die kleinere blikjes: meer blikjes verkopen met hogere marges.
Dezelfde tactiek die de tabaksindustrie volgde met "light" sigaretten.
Het is niet voor niets dat geconstateerd wordt dat de
voedingsindustrie dezelfde strategie hanteert als tabak.
Toch jammer dat onze Foodlog-hoofdredacteur daar kennelijk ook in trapt...
En Dick, ook nog ander, ontsuikerd aanbod. Precies zoals de Britten waar je zo enthousiast over bent.