Een zin om lekker lang op te kauwen. Hij komt uit de mond van Erik Does, grote baas van Ekoplaza en wordt afgedrukt in de printeditie van Distrifood.
Hier komt de zin:
“We merken dat het breder verkrijgbaar zijn van biologische producten zorgt dat de prijselasticiteit toeneemt.”
Is het jargon of verdoezelend taalgebruik? In elk geval verlaagt Ekoplaza de prijzen in de winkel van 75 producten. Ondermeer die van melk, spaghetti, doperwten en koffiepads. Aldus Distrifood.
Ekoplaza probeerde te suggereren dat producenten van biologische producten door Lidl en anderen afgeknepen worden. Niet waar, zeggen de producenten zelf.
Maar die vermaledijde prijselasticiteit. Opeens wordt Ekoplaza ietsje goedkoper met een paar producten. "We gaan beter op ons prijsbeleid letten", zegt Does in Distrifood. Hebben we dan al die jaren prijselastisch te veel betaald?
Dit artikel afdrukken
“We merken dat het breder verkrijgbaar zijn van biologische producten zorgt dat de prijselasticiteit toeneemt.”
Is het jargon of verdoezelend taalgebruik? In elk geval verlaagt Ekoplaza de prijzen in de winkel van 75 producten. Ondermeer die van melk, spaghetti, doperwten en koffiepads. Aldus Distrifood.
Hebben we dan al die jaren prijselastisch te veel betaald?Foodlog constateerde dat Ekoplaza aanzienlijk duurder is dan andere supermarkten met biologische producten. Lidl springt er uit.
Ekoplaza probeerde te suggereren dat producenten van biologische producten door Lidl en anderen afgeknepen worden. Niet waar, zeggen de producenten zelf.
Maar die vermaledijde prijselasticiteit. Opeens wordt Ekoplaza ietsje goedkoper met een paar producten. "We gaan beter op ons prijsbeleid letten", zegt Does in Distrifood. Hebben we dan al die jaren prijselastisch te veel betaald?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
RetailTrends sprak met Erik Does van Ekoplaza over de prijsvergelijking die Foodlog maakte tussen de prijzen van biologisch in de verschillende kanalen.
Aan het slot zegt Does open te staan voor "schaalvergroting via een fusie met een Nederlandse of internationale partij". Een en ander net als Whole Foods, waarvan onlangs iemand afscheid nam omdat de hoge prijzen nu geen argument meer hebben om te kunnen blijven.
Bedankt Ekoplaza voor de voortrekkersrol, maar alle natuurvoedingswinkels hebben zichzelf uit de markt geprijsd. Men wringt zich nu in allerlei bochten om nog wat klanten te behouden, maar het wordt allengs stiller in de traditionele biologische winkels. Blurring stelt het onvermijdelijke faillissement nog een paar jaar uit. Alleen structurele prijsverlagingen houden deze winkeliers de komende decennia aan het werk.
uitgeknepen door de lidl ????? als de producenten hun produkten weggeven is dat hun ding daar hoef je de retailer niet op aan tekijken
Ik wil wel meer biologisch kopen maar juist NIET teveel meer betalen, een klein beetje, prima, maar iets wat 2x zo duur is als regulier draai ik mijn dubbeltjes toch echt een paar keer voor om of ik het dan ook echt wel wil.
Ik zeg altijd: biologisch is prima, maar mijn portemonnee moet het ook lusten.
Reden te meer om juist niet zo vaak naar Ekoplaza te gaan voor mij, af en toe eens, als het 2x per jaar is is het veel. En dan ga ik alleen nog maar voor de vegetarische producten aar ik ook weer alle etiketten van moet checken of er niet teveel soja oid in zit en we nemen dan wat brood mee. Veel meer eigenlijk niet.
Een komisch stuk over 'wat is biologisch?' (volgens de EU) verscheen vorige week in Trouw.
Wij lieten het gaan, want we schreven er al eerder over.
Korte samenvatting: als biologisch heel gangbaar wordt, verwatert het ook een beetje en misschien wel wat meer dan mensen denken. Als dat zo is, liggen daar grote kansen voor bedrijven als Ekoplaza.