“Millennials wantrouwen complexiteit en zijn op zoek naar eenvoudige makkelijke producten zonder keuzestress. Daar spelen discounters feilloos op in”, zegt Pierre-Alexandre Billiet van het Belgische retailvakblad Gondola magazine. Hij bespreekt het rapport How Discounters Are Remaking the Grocery Industry van The Boston Consulting Group (TBCG). Het rapport brengt de snelle opmars van discounters over de jaren 2000-2015 in kaart; volgens TBCG is het mogelijk dat het marktaandeel van discounters in veel westerse landen tot de helft zal doorgroeien.
Millennials - de twintigers en dertigers van nu - blijken meer nog dan andere leeftijdsgroepen de voorkeur te geven aan de hard discounters boven reguliere supermarkten. Ze vallen voor de lage prijzen en het kwaliteitsniveau van discounters. Bovendien zijn de hard discounters met hun smallere assortiment (gemiddeld 1.400 versus 20.000 bij een supermarkt) lekker "no-nonsense". Opvallend is dat de uitstapjes naar "atypische discountproducten zoals glutenvrije voeding, biologische producten, bereide maaltijden en luxueuze referenties zoals kreeft" vooral deze jongeren aanspreken. Moderne winkels met een innovatieve uitstraling (laadpunten voor elektrische fietsen) spelen ook een rol in de aantrekkingskracht voor millennials.
Gondola - Jonge consumenten zweren bij Aldi en Lidl
Millennials - de twintigers en dertigers van nu - blijken meer nog dan andere leeftijdsgroepen de voorkeur te geven aan de hard discounters boven reguliere supermarkten. Ze vallen voor de lage prijzen en het kwaliteitsniveau van discounters. Bovendien zijn de hard discounters met hun smallere assortiment (gemiddeld 1.400 versus 20.000 bij een supermarkt) lekker "no-nonsense". Opvallend is dat de uitstapjes naar "atypische discountproducten zoals glutenvrije voeding, biologische producten, bereide maaltijden en luxueuze referenties zoals kreeft" vooral deze jongeren aanspreken. Moderne winkels met een innovatieve uitstraling (laadpunten voor elektrische fietsen) spelen ook een rol in de aantrekkingskracht voor millennials.
Millenials zijn echt niet de enige die dit ervaren. Er is zoveel minder aan de hand in de Lidl. Een oase van rust. Van alles één variant. Geen product dat vanuit het schap om aandacht schreeuwt. Alle etiketten zijn door Lidl zelf gemaakt en hoeven verder niet met elkaar te concurreren. Geen Coca Cola flessen die aan je vragen alle bijbehorende emoties 'Taste the feeling' te activeren. Je koopt gewoon wat je denkt nodig te hebben, meer hebben ze niet - behalve dat je af en toe verrast wordt met iets als een hele ham, of inderdaad een kreeft - je rekent af en je denkt hé lekker voordelig. Ik zou als Albert Heijn en Jumbo inderdaad maar oppassen met hun 'belevings'winkels. Waar je ook nog fijn en gezellig koffie kan drinken en wat eten. Bij een supermarkt? Wat vermoeiend!
Aldi nog saaier. Heerlijk.
Daar gaan we dan als voedselproducent, gedreven door het nieuwe denken gedwongen tot concepten (een verhaal bij je product zien te verkopen), weer door de mangel van de retailer.
Deze zegt nu: concepten zijn zó 2010 (generatie jaren '80 vorige eeuw), het nieuwe denken anno 2017 is; verlos de consument (de kids van bovenstaande generatie) van (keuze-) stress.
Daarmee kunnen meteen alle *** en logo's de vuilbak in! Scheelt een hoop certificaten en de daarbij horende stakeholders die een flink deel van de marge opsnoepen. Zullen ze niet prettig vinden.
Ben dan ook benieuwd wat hun tegenreactie zal zijn op dit fenomeen?
Namen en Shamen is onderhand ook over de houdbaarheidsdatum heen, wat wordt de volgende strategie?
Terug naar de tijd van de supermarkten in Rusland of de DDR !
Rijen dik voor de winkel.
Geen keuze, dit is het dat er is en anders niet.
Verveeld personeel.
Paul, hoe verklaar jij dan dat zelfs Fransen die het prima kunnen betalen (en die gewend zijn aan een veel groter aanbod per megasuper dan in Ndl) zich tot Lidl en Aldi bekeren, terwijl ze daar 5 jaar geleden nog niet dood gevonden durfden te worden?