Belgische consumenten gingen vorig jaar gemiddeld 151 keer naar de winkel om boodschappen te doen. In 2002 was dit nog 202 keer. Voor hun versboodschappen geven Belgische consumenten nog altijd de voorkeur aan de hyper- en klassieke supermarkt, die hebben een marktaandeel van ruim 45%. De harddiscounters Aldi en Lidl zetten hun opmars voort en zien hun marktaandeel met 0,8 procentpunt stijgen naar 20,6% (10 jaar geleden was dat nog 15%), blijkt uit gegevens van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

Het aantal klanten van buurtsupermarkten steeg met 1,4% het sterkst, het marktaandeel voor verse voeding steeg van 15,8% naar 17,2%. Vooral 40-plussers doen hun boodschappen graag bij buurtsupermarkten, maar deze supermarkten trekken ook klanten uit de overige bevolkingsgroepen. Daarom is de buurtsupermarkt de grootste winnaar van 2017, schrijft Vilt. En de verliezer? De speciaalzaak. Speciaalzaken zagen hun marktaandeel in 10 jaar dalen van 14,9% naar 9%”. In Vlaanderen doen de speciaalzaken, slagers voorop, het overigens beter dan in Wallonië en Brussel.
VILT - Vlaams infocentrum land- en tuinbouw - Belg koopt vooral in de buurtsupermarkt - VILT
  • Deel
Druk af