Klanten van de grote Britse supermarktketens Tesco en Morrisons mogen niet meer dan 3 of 2 kroppen ijsbergsla en 3 stronken broccoli tegelijk kopen. Bovendien moeten ze voor die sla ook nog eens extra diep in de buidel tasten
De prijs van een krop ijsbergsla is de afgelopen weken meer dan verdubbeld. Ook de webwinkels zijn uitverkocht.
Slecht weer
De maatregel is het gevolg van de huidige schaarste aan (zomer)groenten. Die komen in deze periode van het jaar uit Spanje en Zuid-Italië. Zwaar winterweer daar leidt tot veel minder aanvoer en schaarste in de schappen. Bij ons in Nederland merken we dat vooral aan de verse spinazie en sla; in Groot-Brittannië eerst trof het weer eerst de courgettes (vandaar: #courgettecrisis) en nu dan ook de sla. De kranten en sociale media laten foto's zien van lege schappen en hoge prijskaartjes.
Ingevlogen sla
Nederlandse supermarkten weten de prijsverhogingen vooralsnog beperkt te houden. Over het algemeen hebben ze per seizoen prijsafspraken gemaakt met hun leveranciers. In het AD zegt VerDi Import zijn inkoopprijzen beheersbaar te houden door naar alternatieven te zoeken in bijvoorbeeld Egypte. De Britten kiezen voor een andere richting. De Daily Mail weet te vertellen dat Spaanse leveranciers sla uit Californië invliegen om aan hun verplichtingen te kunnen voldoen. Ook de Britse supers Sainsbury en Aldi verkopen liever Amerikaanse ijsbergsla dan geen sla, weet The Guardian. En dat allemaal flink duurder.
Tesco en Morrisons zeggen dat de rantsoenering consumenten beschermt. Ze zijn bang dat anders restaurants en cateraars de schappen leeg komen halen.
Geen paniek
Is er ook in Nederland paniek? We belden even met het CBL, de koepelorganisaties van de Nederlandse supers. Nee, was het antwoord. In Nederland bestaan geen plannen om groenten op de bon te doen. Helaas is het aanbod krap en daardoor wat duurder, maar bescherming tegen opkopers van de laatste kropjes sla is niet aan de orde.
Deze 'zomergroentencrisis' in de winter is vooral een buitenkansje voor de verkopers van diepvries en conserven. Zeker diepvries is zelfs verser dan vers omdat de groenten meteen werden diepgevroren. De prijs is vaak zelfs lager dan vers en het is volop verkrijgbaar. Het CBL meldde ons verder nog: "eet seizoensgroenten, zoals boerenkool en spruiten. Die zijn er volop."
Crisis? Welnee.
Dit artikel afdrukken
Slecht weer
De maatregel is het gevolg van de huidige schaarste aan (zomer)groenten. Die komen in deze periode van het jaar uit Spanje en Zuid-Italië. Zwaar winterweer daar leidt tot veel minder aanvoer en schaarste in de schappen. Bij ons in Nederland merken we dat vooral aan de verse spinazie en sla; in Groot-Brittannië eerst trof het weer eerst de courgettes (vandaar: #courgettecrisis) en nu dan ook de sla. De kranten en sociale media laten foto's zien van lege schappen en hoge prijskaartjes.
Ingevlogen sla
Nederlandse supermarkten weten de prijsverhogingen vooralsnog beperkt te houden. Over het algemeen hebben ze per seizoen prijsafspraken gemaakt met hun leveranciers. In het AD zegt VerDi Import zijn inkoopprijzen beheersbaar te houden door naar alternatieven te zoeken in bijvoorbeeld Egypte. De Britten kiezen voor een andere richting. De Daily Mail weet te vertellen dat Spaanse leveranciers sla uit Californië invliegen om aan hun verplichtingen te kunnen voldoen. Ook de Britse supers Sainsbury en Aldi verkopen liever Amerikaanse ijsbergsla dan geen sla, weet The Guardian. En dat allemaal flink duurder.
Tesco en Morrisons zeggen dat de rantsoenering consumenten beschermt. Ze zijn bang dat anders restaurants en cateraars de schappen leeg komen halen.
Geen paniek
Is er ook in Nederland paniek? We belden even met het CBL, de koepelorganisaties van de Nederlandse supers. Nee, was het antwoord. In Nederland bestaan geen plannen om groenten op de bon te doen. Helaas is het aanbod krap en daardoor wat duurder, maar bescherming tegen opkopers van de laatste kropjes sla is niet aan de orde.
Deze 'zomergroentencrisis' in de winter is vooral een buitenkansje voor de verkopers van diepvries en conserven. Zeker diepvries is zelfs verser dan vers omdat de groenten meteen werden diepgevroren. De prijs is vaak zelfs lager dan vers en het is volop verkrijgbaar. Het CBL meldde ons verder nog: "eet seizoensgroenten, zoals boerenkool en spruiten. Die zijn er volop."
Crisis? Welnee.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Je zou haast medelijden met de Britten krijgen. Lees in de Daily Mail (toegegeven, niet de beste of meest objectieve nieuwsgaring) deze 'tearjerker' over de lege schappen, webshops zonder aanbod, broodjeszakeneigenaars die niet meer aan uitrusten toekomen omdat ze op slajacht moeten, en dat alles tegen de achtergrond van uitpuilende schappen in... Spanje! (zie #25 ).
Folkert, ook bloemen draaien door als er geen koper voor is. Dat is juist slim, dat voorkomt dat zich overschotten ophopen in de markt. Spul waar geen koper voor is moet weg.
De bloemenveilingen weten dat producenten en kopers soms tegengestelde belangen hebben, en van elkaar afhankelijk zijn. Daar is die veilingklok voor uitgevonden. Die zorgt voor markttoegang voor iedere koper en verkoper, zonder onderscheid. Iedereen mag aanbieden, en iedereen die geld heeft mag kopen. Wie het eerste drukt die heeft de handel. Ook zorgt die voor maximale transparantie, het is elke dag duidelijk hoe de verhouding tussen vraag en aanbod is. En iedereen blijft scherp. Ben je te laat dan heb je geen handel, en als je gekocht hebt dan moet je er iets mee. Bewaren is niet slim, want morgenochtend is er weer nieuw aanbod van vers product, voor iedereen te koop. Ben je betrouwbare aanbieder dan krijg je meer geld, maak je er een bende van dan krijg je minder. Als het een koper niet bevalt dan kan hij meteen naar een ander. Heb je als aanbieder iets nieuws, dan kun je direct terecht bij een enorm koperspubliek. Je hoeft niet eindeloos te leuren en te pitchen, je biedt het gewoon aan en iedereen kan het kopen.
En het belangrijkste, elke donderdag staat het geld van de vorige week op de rekening. Dus geen last van partijen die met hun grote mond loyaliteit van hun leveranciers eisen en de betalingstermijn van 60 naar 90 dagen oprekken, of 2% minder willen betalen. Negentig dagen voor een product dat na twee weken al in de afvalbak ligt, of in het riool. Terwijl de eindklant bij afnemen betaalt. Ik hoor in een ander draadje iemand de wereld van de tomatenhandel bizar noemen, maar dit is pas echt bizar.
Henric, je geeft me een geschiedkundig duidelijk verhaal. Mijn anekdote over het doordraaijen wordt door Dick Veerman onderstreept. Overproductie van hetzelfde ! Waarom zijn de bloemenveilingen slimmer. Draaijen ze niet door ?
Folkert, dat is met name gebeurd op voorstel van iemand met dezelfde achternaam als ik. De gedachte was: samen sterk. The Greenery moest daar voor zorgen. Dat is niet echt gelukt.
Essentie: overaanbod van gelijkgemaakt product is commercieel toch lastiger te managen dan het aanbod van een grote productstroom met kwaliteitsverschillen.
Oeps (zie ik nu pas), gelijk op met Henric. Zoek de verschillen.
Folkert, groente werd begin jaren negentig steeds meer via de supermarkten afgezet, en die konden slecht overweg met het kloksysteem. Toen kwamen er een paar jaren met slechte prijzen, en was er paniek. Toen kwam Cees Veerman met zijn plan om de groenteveilingen om te vormen tot een afzetorganisatie, the Greenery. Dat is uiteindelijk een groot fiasco geworden waarbij de enorme eigen vermogens (honderden miljoenen guldens) van de verschillende groenteveilingen (en dus eigenlijk van de tuinders) in een paar jaar tijd zijn verdampt. Nu gebeurt de meeste handel via handelshuizen of via rechtstreekse afspraken tussen teler en afnemer. In het eerste delft de teler altijd het onderspit, omdat niemand weet hoe de verhouding tussen vraag en aanbod is.
Godzijdank zijn de bloemenveilingen slimmer, daar bestaat het kloksysteem nog wel. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de markt voor sierteeltproducten ook wel wat anders in elkaar zit, meer kleine afnemers, minder retail.