Met het opheffen van de productschappen zet de overheid de kwaliteit en voedselveiligheid van de Nederlandse veehouderij op het spel. Volgens de organisaties in de pluimvee-, varkens- en kalfssector is de controle op kritische stoffen zoals antibiotica en salmonella straks onvoldoende. Dat kan zelfs gevolgen hebben voor de exportpositie van het Nederlandse vlees, stelt een aantal woordvoerders in Boerderij.
In de huidige situatie zijn de controles op kritische stoffen geregeld in verordeningen en de IKB-systematiek. Bedrijven die daar buiten vallen ('freeriders') moeten door een gecertificeerd bedrijf gecontroleerd worden. Met het verdwijnen van de productschappen moet de controle elders belegd worden. De organisaties die dat willen overnemen, willen de huidige regelgeving zoveel mogelijk in stand houden en hebben daarom de minister om 'de nodige Algemeen Verbindend Bevoegdheden en erkenningen van de kwaliteitssystemen' gevraagd, aldus Boerderij.
Maar de betrokken minister, Henk Kamp, heeft laten weten daar niets voor te voelen. Boerderij: "Hij zegt toe te willen naar risicogebaseerd toezicht waarbij rekening wordt gehouden met deelname aan de privaatrechtelijke kwaliteitssystemen.'
Op Foodlog werd reeds lang geleden gewaarschuwd voor de gevolgen van de afschaffing van de productschappen. Onder meer falende controle op privaatrechtelijke controlesystemen kan gezien worden als aanleiding voor de reeks van voedselschandalen waarmee Nederland sinds februari 2013 genadeloos is geconfronteerd.
Dit artikel afdrukken
In de huidige situatie zijn de controles op kritische stoffen geregeld in verordeningen en de IKB-systematiek. Bedrijven die daar buiten vallen ('freeriders') moeten door een gecertificeerd bedrijf gecontroleerd worden. Met het verdwijnen van de productschappen moet de controle elders belegd worden. De organisaties die dat willen overnemen, willen de huidige regelgeving zoveel mogelijk in stand houden en hebben daarom de minister om 'de nodige Algemeen Verbindend Bevoegdheden en erkenningen van de kwaliteitssystemen' gevraagd, aldus Boerderij.
Maar de betrokken minister, Henk Kamp, heeft laten weten daar niets voor te voelen. Boerderij: "Hij zegt toe te willen naar risicogebaseerd toezicht waarbij rekening wordt gehouden met deelname aan de privaatrechtelijke kwaliteitssystemen.'
Op Foodlog werd reeds lang geleden gewaarschuwd voor de gevolgen van de afschaffing van de productschappen. Onder meer falende controle op privaatrechtelijke controlesystemen kan gezien worden als aanleiding voor de reeks van voedselschandalen waarmee Nederland sinds februari 2013 genadeloos is geconfronteerd.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het huidige systeem van keuring en toezicht is kwetsbaar, erkende EZ-stas Dijksma dinsdag in het debat met de Eerste Kamer over het afschaffen van de PBO. Ze gaf aan op korte termijn met een reactie te komen op het OvV-rapport over de vleesketen, tweette haar voorlichter. De PVV vertrouwt op het blauwe vogeltje, ook in crisissituaties (EK-lid Faber: "Taak PBO bij crisismanagement is achterhaald. Via social media zijn veel mensen snel te bereiken").
In het debat bleek bij een reeks partijen zorgen te leven over het afbouwproces en wat er al dan niet voor terugkomt. En de Dierenbescherming vreest de achteruitgang voor kip en konijn, zo tekent het Nederlands Dagblad op. EZ-minister Kamp herhaalde nog maar 's dat het voor hem niet had gehoeven, dat afschaffen. De PBO had wat hem betreft in afgeslankte vorm verder gekund. Dat is een gepasseerd station. "Als dingen anders lopen dan gewenst, zoeken we per geval een oplossing."
Geert, heeft onze volksvertegenwoordiging zitten slapen toen de VVD de PBO de nek omdraaide ? Misschien een idee om de burgemeester van Zoetermeer te ontheffen van al zijn taken ? Holland op zijn smalst: hoe de VVD de NL landbouw in de rug aanvalt en de verantwoordelijke Judassen beschermd worden door het 'old boys network'. Te triest voor woorden.
Nee, Zé. Het is de eindfase van een jarenlang glijdende schaal. Waarbij zeker meespeelt dat 'landbouw' uit de gratie is. Ook bij de VVD, die met de eveneens jarenlange stampij over 'de forse EU-afdracht voor agrarische subsidies' bijdroeg aan een negatief sentiment. Wat verder een rol speelt, is dat de PBO tot voor kort een dossier was voor de Kamercommissie van Sociale Zaken. Die heeft geen écht inhoudelijke afweging willen én kunnen maken. Dat hun collega-partijgenoten met meer verstand van landbouw en de rol en functie van de schappen het bij het interne partijdebat aflegden (ook, al jarenlang, binnen de VVD) heeft met het vorige punt te maken.
Er bleek de afgelopen jaren bij herhaling een meerderheid in de Tweede Kamer tegen de schappen. Een glashelder resultaat van een selecte groep fanatieke tegenstanders. De voorstanders waren groter, maar vormden geen team, waren minder fanatiek en hielpen mee aan negatieve beeldvorming. En dan kun je 'het spel' verliezen. En daarmee een waardevol instrument.
Hmm, gelijk hebben en gelijk krijgen, zijn dus twee verschillende dingen. Maar het blijft triest hoe dit gelopen is. Gelukkig krijgt judas Aptroot het voor zijn kiezen als burgervader van Zoetermeer. Of probeert hij nu te redden wat er te redden is ? Overigens: duim van mij.
Zé, jij als bovengemiddeld belangstellende inzake het PBO-dossier zal weten dat het nieuwe GLB ruimte biedt om een alternatief op te richten voor de PBO: een producentenorganisatie (PO) of een brancheorganisatie (BO). Minister Kamp presenteerde vorige week de voorwaarden en de mogelijkheden. Grap is: bestaande organisaties mogen geen PO oprichten. En het mag slechts één sector (lees: gewas of dierlijk product) omvatten, terwijl er minimumcriteria zijn voor het aantal leden. Voor een BO geldt "dat deze is opgericht door en bestaat uit vertegenwoordigers van de primaire productie in een specifieke sector en vertegenwoordigers van de verwerking en/of handel, met inbegrip van distributie van de betrokken primaire producten. Een BO dient ook de belangen van de aangesloten beroepsgroepen én de belangen van de consumenten te behartigen", schrijft Kamp.
Hoeveel kans geef jij het, dat zo'n opvolger van een schap van de grond komt? Om over de kansen van het toepassen van een AVV nog maar te zwijgen. Want Kamp geeft tevens aan hierin terughoudend te willen zijn: "Per geval zal worden beoordeeld of een verzoek tot AVV wordt gehonoreerd. Deze invulling mag echter niet leiden tot herintroductie van mechanismen die mede reden vormen voor het voorstel tot opheffing van de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie."