Publieks- en beurslieveling Whole Foods, de Amerikaanse biologische supermarktketen, presenteerde tegenvallende kwartaalcijfers. International Business Times analyseert de daaraan ten grondslag liggende oorzaken: het gemiddelde prijsniveau van Whole Foods ligt te hoog en de keten ondervindt directe concurrentie van de grote supermarkten zoals Wal-mart en Target, die recent aankondigden biologische producten voor 'normale prijzen' te gaan verkopen.
Whole Foods heeft decennialang de biologische markt kunnen domineren omdat er gewoonweg geen concurrenten waren. Ze verkochten biologisch met een fikse premium. Niet voor niets heeft Whole Foods de bijnaam Whole Paycheck gekregen. Maar nu dat de prijsvechtende concurrenten aan de deur staan te rammelen - en consumenten al jaren moeten beknibbelen op hun uitgaven - moeten ze ineens nadenken over hun prijsbeleid, en dat 'zit niet in hun DNA'.
Je zou kunnen zeggen dat Wal-Mart met Whole Foods doet wat Lidl met Albert Heijn heeft gedaan: de marktleider wakkerschudden uit z'n zelfgenoegzaamheid. Lidl zelf heeft overigens zijn expansie naar de VS even in de ijskast gezet. Logisch, want aan de overkant hebben ze Wal-Mart.
Dit artikel afdrukken
Whole Foods heeft decennialang de biologische markt kunnen domineren omdat er gewoonweg geen concurrenten waren. Ze verkochten biologisch met een fikse premium. Niet voor niets heeft Whole Foods de bijnaam Whole Paycheck gekregen. Maar nu dat de prijsvechtende concurrenten aan de deur staan te rammelen - en consumenten al jaren moeten beknibbelen op hun uitgaven - moeten ze ineens nadenken over hun prijsbeleid, en dat 'zit niet in hun DNA'.
Je zou kunnen zeggen dat Wal-Mart met Whole Foods doet wat Lidl met Albert Heijn heeft gedaan: de marktleider wakkerschudden uit z'n zelfgenoegzaamheid. Lidl zelf heeft overigens zijn expansie naar de VS even in de ijskast gezet. Logisch, want aan de overkant hebben ze Wal-Mart.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Gaat de parallel met Lidl en Albert Heijn niet een beetje mank? Het incorporeren van een niche productgroep (Wal Mart) en de prijzen laten zakken, of het voeren van een compleet afwijkend assortiment waarin kruissubsidie niet noodzakelijk is (Lidl). Wat ook de conclusie (Lidl niet naar de VS vanwege de aanwezigheid van Wal Mart) onlogisch maakt.
Lidl heeft volume. Daar speel je iedereen mee weg. Van volume kun je niet winnen als het in kwaliteit en onderscheid gaat.
Ik neem aan Dick, dat je reactie Wal Mart betreft. Daar vanuit gaande: dat klopt. Maar heeft niets te maken Lidl en AH in Nederland. Dat zijn zoals je weet beide volumespelers, waarbij de eerste wel en de tweede zich niet bedient van kruissubsidie. Heel ander spel.
Heb je de omzetten van de één als eens gedeeld op die van de ander op productniveau? Da's heel verhelderend.
Je bedoelt dat Lidl 4000 en AH 30000 producten voert? Ik begrijp heel goed waarom Lidl de winnaar is de komende jaren. Op elk product zit winst. En langzaamaan kun je wel degelijk al je boodschapjes doen bij Lidl, en het is nog 'bon ton' ook. Zelfs voor bakfietsende grachtengordelaars.
Maar daarmee is dat nog geen vergelijk met de Whole Food vs Wal Mart discussie zoals hierboven wordt gesuggereerd.