Whole Foods heeft decennialang de biologische markt kunnen domineren omdat er gewoonweg geen concurrenten waren. Ze verkochten biologisch met een fikse premium. Niet voor niets heeft Whole Foods de bijnaam Whole Paycheck gekregen. Maar nu dat de prijsvechtende concurrenten aan de deur staan te rammelen - en consumenten al jaren moeten beknibbelen op hun uitgaven - moeten ze ineens nadenken over hun prijsbeleid, en dat 'zit niet in hun DNA'.
Je zou kunnen zeggen dat Wal-Mart met Whole Foods doet wat Lidl met Albert Heijn heeft gedaan: de marktleider wakkerschudden uit z'n zelfgenoegzaamheid. Lidl zelf heeft overigens zijn expansie naar de VS even in de ijskast gezet. Logisch, want aan de overkant hebben ze Wal-Mart.
Mark, er zijn een paar A merken (op een hand te tellen) die blijven uitsteken boven de eigen merken. Coca Cola is het beste voorbeeld. ik heb in het verleden een paar eigen merken cola projecten gedaan. Allemaal niet echt gelukt. Dus wat dat betreft snap ik Aldi wel als ze ook de Coca Cola gebruikers in huis willen houden.
Maar ik denk ook dat de meeste A merken hun voorsprong in kwaliteit aan het verliezen zijn en dat door nieuwe technologieën en een andere marktdynamiek (consumenten die door imago's heen prikken en aanbieders van kwaliteitsproducten tegen scherpe prijzen) hun positie erg kwetsbaar is geworden.