Het Internationale Olympisch Comité (IOC) heeft frisdrankenfabrikant Coca-Cola en het Chinese zuivelconcern Mengniu Dairy weten te strikken voor de Olympische Spelen. De twee bedrijven gaan samen als TOP-sponsors de 'non-alcoholische drank-partner' vormen van de 6 Olympische zomer en winter-spelen van 2021 tot 2032. "Een van de grootste sport-sponsordeals ooit," schrijft het Financieele Dagblad. Details zijn niet bekend gemaakt, maar volgens de Financial Times zou er $3 miljard met de deal gemoeid zijn.

Mengniu Dairy is de grootste zuivelproducent van China en de tweede zuivelproducent van Azië. De laatste jaren neemt de belangstelling voor de Olympische Spelen in het westen af; kijkcijfers dalen en minder landen staan te trappelen om het evenement te organiseren. In het oosten is die belangstelling juist springlevend: van de 13 TOP-sponsors van het IOC komen er inmiddels 5 uit Azië. Naast Mengniu hebben ook Alibaba, Samsung, Toyota en Panasonic langjarige sponsorcontracten lopen met het IOC.

Mengniu wil de sponsordeal gebruiken om "wereldwijd te groeien," in navolging van Coca-Cola. Dat bedrijf is de oudste Olympische sponsor (sinds 1928, Amsterdam) en het rood-witte logo is al die jaren wereldwijd een blikvanger. Wellicht wil Coca-Cola met het co-sponsorship een eventueel belangenconflict voorkomen: in 2016 kwam er onverwacht een einde aan het 40-jarig sponsorschap van McDonald's. Toen werd gesuggereerd dat de connectie tussen een fastfoodconcern en topsporters minder gelukkig was. Inmiddels liggen ook frisdranken als nogal ongezond onder vuur.
Het Financieele Dagblad - Coca-Cola en Mengniu Dairy sponsoren van Olympische Spelen
Reageer
  • Deel
Druk af