Vandaag start de campagne ‘Hoe #verspillingsvrij ben jij?’ van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Onder die naam bundelen om te beginnen 18 bedrijven en instellingen, waaronder het Voedingscentrum, McDonald’s, Rabobank, ministerie van LNV en de Wageningen universiteit hun krachten. Het doel is consumenten te helpen in 2030 hun voedselverspilling te hebben gehalveerd.

Volgens het Voedingscentrum gooien we jaarlijks 41 kilogram (of €145) aan voedsel weg. Als Nederlanders de helft minder voedsel weggooien, levert dat een besparing op van 270.000 broden en 150.000 literpakken vol yoghurt. De campagne richt zich vooral op gezinnen met jonge kinderen omdat voedselverspilling daar het meest voorkomt, schrijft de NOS.

Via de hashtag #verspillingsvrij delen onder meer chef- en tv-kok Estée Strooker en Susan Aretz van Smulpaapje tips om in de keuken minder voedsel te verspillen.

Ondertussen komen ook bedrijven in actie om voedselverspilling elders in de voedselketen te halveren. Zo benut aardappelverwerker Lamb Weston de hele aardappel en halveert McDonald’s met een nieuw keukensysteem en recycling tot in de afvalbakken de restaurantvoedselverspilling. Groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan creëert nieuwe groenterassen die langer houdbaar zijn.

'Samen bereiken we minder', zegt de promotievideo even stoer als vrolijk.

NOS - Brood, fruit en rijst in de vuilnisbak: verspilling is hardnekkig probleem
Reageer
  • Deel
Druk af