Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


McDonald’s heeft niet meer het alleenrecht op het gebruik van de term ‘Big Mac’. Midden januari verloor de fastfoodketen een zaak bij de Europese waakhond voor intellectueel eigendom, het EUIPO.

Trollen
Rivaal Burger King pest zijn concurrent waar mogelijk, zo ook nu. In een video trolt de Zweedse Burger King zijn uitdager door de Big Mac op de hak te nemen. Onder de naam 'Not Big Mac's' lanceert Burger King burgers met namen als "Een soort van Big Mac, maar dan sappiger en lekkerder", "Als een Big Mac, maar dan echt groot" en "Big Mac-achtig, maar dan uiteraard op open vuur gegrild". Reclamebureau Ingo uit Stockholm bedacht de stunt waarbij het volledige hamburgermenu van naam veranderde.



Het verliezen van het alleenrecht is gênant voor de fastfoodgigant, schrijft Adformatie. McDonald's verloor de rechtszaak van een kleine speler, de Ierse keten Supermac's. Een mooie aanleiding om de spot te drijven met hun rivaal, zegt de Zweedse CEO van Burger King Iwo Zakowski. "McDonald's verloor haar handelsmerk door zo'n kleine speler. Het is te grappig om daar niets mee te doen", aldus Zwakowski.

Huiswerk
Het EUIPO vond dat de hamburgerketen de afgelopen 5 jaar onvoldoende gebruik maakte van het merk. Volgens merkenjurist Bas Kist had McDonald's zijn huiswerk gewoon niet goed gedaan. Door bezoekersstatistieken te overleggen had de restaurantketen het bereik van zijn webpagina's kunnen aantonen, zegt Kist in De Volkskrant. De uitspraak van de Europese instantie heeft alleen betrekking op de schrijfwijze 'Big Mac'. Op het gelijknamige hamburgergerecht heeft de fastfoodketen sinds 1998 het Europese alleenrecht.
Dit artikel afdrukken