Reuters legt uit wat er aan de hand is.
De uitspraak is het gevolg van een zaak die werd aangespannen door de Ierse hamburgerketen Supermac. Eigenaar Pat McDonagh, die aan zijn rugbytijd de bijnaam 'Supermac' overhield, wilde graag met die naam verder de EU intrekken. McDonald's hield dat tegen onder verwijzing naar zijn merkregistratie van de naam 'Big Mac'. McDonagh voerde aan het product Big Mac en de keten Supermac twee totaal verschillende dingen zijn en dat er geen verwarring zou ontstaan.
McDonald's is sinds 1996 eigenaar van het handelsmerk Big Mac en hield juist vol dat de vergelijking tussen Big Mac en Supermac verwarrend zou zijn voor de consument. De merkregistratie van McDonald's verhinderde de Ieren hun bedrijf in Europa op de kaart te zetten. In werkelijkheid hield het merk McDonald's het merk Supermac buiten de deur.
Volgens het EUIPO maakt McDonald's onvoldoende 'genuine use' (in het Nederlands heet dat normaal gebruik) van het de Europese merkregistratie. Met andere woorden: McDonald’s heeft verzuimd aantoonbaar gebruik te maken van zijn merk Big Mac. De door McDonald's aangevoerde stukken werden door EUIPO afgewezen. Foto's van het product, de verpakking, posters, website-informatie en verwijzingen naar Wikipedia werden door het EUIPO terzijde geschoven omdat daar geen informatie uit bleek over de verkopen die het merk realiseerde.
Volgens McDonagh is het EUIPO-oordeel een overwinning voor alle kleine bedrijven. Het weerhoudt grotere bedrijven ervan handelsmerken op te eisen om anderen te blokkeren, zegt McDonagh.
De uitspraak geldt alleen voor de schrijfwijze Big Mac. Op het driedelige broodje met 2 hamburgers, sla, kaas, augurk, ui en saus heeft McDonald's wel het Europese alleenrecht. De Big Mac blijft van McDonald's.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog