Susie Cagle stelt de vraag fijntjes aan de orde in Grist.
McDonald's biedt al sinds 1962 de Filet-O-Fish aan, speciaal voor katholieke klanten die zich in de vastentijd aan 'vrijdag-visdag' wilden houden. Ook andere fastfoodketens verrijken hun aanbod in de nu net begonnen vastentijd met vis, zoals Carl’s Jr., Hardee's en Wendy's.

De fastfoodketens spelen met dit aanbod in op de trend naar gezonder eten, waarin rundvlees het aflegt tegen kip en vis. Vis is bovendien goedkoper dan rund. En vis is net zo gemakkelijk tot nuggets en bites te verwerken als bijvoorbeeld kip, waarmee het naadloos in de eigentijdse 'snack-on-the-go'-cultuur past.

Blijft de vraag, temidden van al die gezondheids- en geloofsovertuigingen, of de fastfoodvis wel duurzaam is. Eind vorige maand kondigde McDonald's trots aan dat hun visproducten in de VS voortaan het MSC-label zullen dragen. In Europa was dat al sinds oktober 2011 het geval. De vis die voor de 'Charbroiled Atlantic Cod Fish Sandwich' van Carl's Jr. gebruikt wordt, komt bij IJsland vandaan, heeft die keten laten weten.

Of zou je, zoals Susie Cagle suggereert, de vastentijd tegenwoordig maar beter als vegetariër kunnen doorbrengen?

Fotocredits: Mahall's, uitsnede, Steve Snodgrass
Dit artikel afdrukken