Boeren kiezen daarom nieuwe richtingen. Omroep Brabant bracht het tastbaar in beeld op de boerderijen van Mario Berkers en Marijke Koenen:
Vandaar de vraag die in de Brabantse politiek ook alweer vele jaren op de agenda staat: hoe verder?
Rentabiliteit uitgangspunt
De vraag lijkt ingewikkeld, maar is in de grond van de zaak ook heel simpel: als een industrie niet rendabel is, voor overlast zorgt en dat al jarenlang, waarom zou je die dan proberen te faciliteren?
Om die reden lag het accent op de economische kant van de kwestie: is er in Brabant een rendabel varken te maken? Als dat niet kan, hoeft er immers niet langer gepraat te worden over normen op het gebied van volksgezondheid (fijnstof, ammoniakuitstoot, zoönosen en bacteriële besmettingen), milieubelasting (met name ammoniakuitstoot, fosfaatoverschotten en verstoring van minerale balansen) en diervriendelijkheid. Het kan immers niet zo zijn, dat een provincie ruimte moet maken voor een varkenshouderij waarvan de toekomst al jaren discutabel is.
Daarom sprak gedeputeerde Anne-Marie Spierings de woorden uit de Omroep Brabant noteerde.
Tijdens de sessie werd gepleit voor 'premium volume' en 'premium bulk' door varkenshouder Martin Houben. Volgens Bert Urlings, directeur kwaliteit van Vion, is die prima te verkopen in China, ook al hebben we nu een varkenscrisis. Die bulk zou ook nodig zijn omdat we maar een kwart tot een derde van ieder in Nederland geslacht varken opeten, zei ook Hans Verhoeven van de Keten Duurzaam Varkensvlees. De rest bestaat uit onderdelen die we in ons land niet blieven. Zo zijn de pootjes in ons land niet te verkopen, terwijl Chinezen er graag goed geld voor neertellen, meer zelfs dan wij voor een karbonade.
Ach onzin, zeiden anderen. Je moet er gewoon voor zorgen dat je het varken niet in allemaal stukjes over de hele wereld hoeft te verschepen ('verwaarden' heet dat in vaktaal), maar dat je het hele varken zelf verkoopt. 'Kan niet', zegt de eerstgenoemde groep dan terug.
Innovatief verwaarden, hét punt van aandacht
Supermarkt Jumbo kwam vertellen dat het best kan, in ieder geval veel meer. Anne-Corine Vlaardingerbroek van de Veghelse super vertelde dat haar bedrijf zoekt naar boeren en verwerkers om samen tot nagenoeg complete verwaardingen en meerwaardes te komen, waar consumenten graag voor omfietsen.
Er lijkt ruimte te zijn om te verdienen aan varkens, zonder de last van de enorme export die de prijzen en het welzijn op het Brabantse platteland druktHoewel ze er in het openbaar niet graag over spreken, is er nog een motief waarom supermarkten graag meer grip op een 'eigen' varken hebben. Er zijn al zoveel vleesschandalen die voor zoveel wantrouwen onder consumenten zorgen, dat ze die het liefste willen vermijden. Dat mag wat kosten, want het is iets waard in klantentrouw. Zolang varkens in zoveel delen door de wereld gaan, weet je het nooit helemaal zeker wat voor vlees je in de kuip hebt. Varkenshoudster Annechien ten Have liet tijdens de avond vlees proeven van haar varkens die door slager Jan Willem Tol nagenoeg in hun geheel worden verwerkt. Innovatieve verwaarding in 1 hand kan dus wel en niet alleen bij super Jumbo.
Stinkt het in Brabant omdat slachters en vleesverwerkers denken dat ze het varken niet kunnen verwaarden? Die vraag is opeens een punt van aandacht geworden.
Ten Have bewijst dat het wél kan en ook Jumbo gelooft erin. Als dat zo is, is er geen argument meer voor de nog steeds uitdijende varkenshouderij. Die moet zijn geld verdienen aan de export naar steeds verder weg gelegen oorden, maar slaagt daar al een decennium niet in. Dat was vanuit ecologische en ethische perspectieven al problematisch, maar blijkt nu wellicht ook economisch niet langer nodig. Er is een nieuw perspectief voor een echt Nederlands varken waarvan veel minder naar die verre oorden hoeft te worden verscheept.
Er lijkt ruimte te zijn om te verdienen aan varkens, zonder de last van de enorme export die de prijzen en het welzijn op het Brabantse platteland drukt. Dat zorgt voor een uitweg uit de stank en voor inkomen voor de boer.
Foodlog nam het gehele debat op. Ik kom komende week met mijn analyse daarvan én van de reacties die er direct op volgden en nadieselden.
Fotocredits: Anne-Marie Spierings (gedeputeerde, D66) , Hans Huijbers (voorzitter boerenorganisatie ZLTO), Bas Uterwijk/Foodlog Media
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De discussie is intussen terecht verplaatst naar het nuttige stuk van Annechien, maar ik kom nog even terug op Kees #3 en mijn reactie in #4. Foodlog leeft ook op de werkvloer van het LEI en collega Jos Verstegen, die zich veel met business modelling in de agrarische sector bezig houdt, wees me er vandaag op dat ons denken en #3 en #4 ("een duurzaam omfietsvarken met brijvoeder kan niet want brijvoeder leidt tot wisselingen in smaak") nu juist helemaal uit de oude school van standaard producten is. Waar we juist vanaf moeten als we consumenten willen laten omfietsen.
"Ambachtelijke producten hebben als kenmerk dat ze niet steeds hetzelfde smaken, hetzelfde eruit zien, etc.. Het gaat over het verhaal en emotie. Die kunnen ook behoorlijk schommelen in de loop van de tijd. En bedenk: je proeft niet wat je eet, maar je proeft wat je denkt wat je eet." zo kreeg ik intern te horen. Kortom: als we de consument elk jaar kunnen laten praten over hoe dit jaar de beaujolais, de haring en de mosselen zijn uitgevallen, dan moet er ook wat mogelijk zijn met varkensvlees.
Het zal u duidelijk zijn: voor nieuwe inzichten moet je bij onze jongere generatie zijn, ik ben al teveel besmet met te lange tijd denken in standaardproducten. ;-)
OK! Dat is een belangrijk statement. Dan laat ik nu 'stalinistisch' vallen, al blijft het belangrijk te erkennen dat de EU een vrije markt heeft gekozen, waarbinnen de modus operandi moet worden gevonden.
Ik viel over het woord stalinistisch. Moet dat nou weer?
Maar inderdaad, de markt KAN ecologische winst opleveren. Dat geldt zelfs voor megastalen, maar dat is dan vooral de ecologie van stofkringlopen, niet de ecologie van levende organismen en hun interacties.
Winst maken is een noodzakelijke, geen voldoende voorwaarde voor ecologische duurzaamheid.
Wouter, waarom haak je af als de markt in je voordeel werkt?
Dat deed'ie ook al rond Jumbo's Nwe standaard Kip, maar niet rond die van Morgen.
Toe maar Dick, gooi alle remmen maar los terwijl ik afhaak.