Zou de Postcode Loterij iets begrijpen van de combinatie van economie, politiek en dierenwelzijn? Of Wakker Dier? Of moet je daar gewoon niet over nadenken? Gewoon doen. Die kreet is tegenwoordig in de mode.
Op twitter werd ons gevraagd wat Foodlog ervan vindt. De vraag was ook of wij dachten dat Wakker Dier zorgt voor betere prijzen voor de boer. Zegt u het dus maar.
Dit schreef Bens gisteren:
Fotocredits: Hugo Bens
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Jordi, dat mogen ze... snap dat nou... en al zouden ze dat niet mogen, het gaat er om wat jijzelf doet, niet wat anderen doen.
@Peter Jens, hou je zelf in de maling. Wakker dier liegt en bedriegt, ze fotograferen een zieke kip en zeggen er bij dat alle kippen er zo uit zien.
Hugo Bens' stelling begrijp ik niet. WD is toch duidelijk in wat ze wil: Alle "plofkip" uit de NL superschappen. Daartoe gebruikt ze alle legale middelen die haar ten dienste staan. Wanneer Hugo Bens zich gebruikt voelt kan hij dat WD niet kwalijk nemen. If you give them the blame, you give them the power. Hij laat zich gebruiken.
@Dick #5: Boer Bens en Bestuurder Bens maken voorzover ik kan overzien dezelfde denkfout. Boeren en Bestuurders in de vlees-, melk-, en ei-biz denken dat het de dierenwelzijns-NGO's om dierenwelzijn gaat. Dat lijkt maar zo, maar het gaat NGO's uiteindelijk om het creeren of instandhouden van weerbare gemeenschappen. Gemeenschappen als de buurt, de regio, de provincie of zelfs de EU of zelfs zelfs de Wereld. Een Bestuurder kan daar niet zoveel mee, althans, ik zie het hen niet uitleggen aan de achterban. Een Boer kan (nog) wel verbinden met buurt, zelfs (of wellicht vooral) als ie produceert voor de export. Boer Bens operationaliseert dat al met zijn bedrijf. Limburgse ondernemers zie ik dat ook doen. Bestuurders van ledenorganisaties hebben kennelijk geen mogelijkheden om samenwerking aan te gaan met NGO's gericht op dat gezamenlijke grootsere doel, dat van de weerbare gemeenschappen.
Een slimme bestuurder in de vlees-, melk-, en ei-biz zal zich zeer bezig gaan houden wat sterren systemen en publieke dierenwelzijns betreffende-regelgeving (EU Bio?) kunnen betekenen voor haar achterban, om vervolgens ook in de weer gaan om die regelgeving te laden met "gangbare" inzichten uit die rijke praktijk.
Peter, nu heb je nog geen antwoord gegeven op mijn vraag in #5 en niet gereageerd op Hugo's stelling in #6 dat Wakker Dier hem slechts gebruikt.
Ik kan je onmogelijk mee laten lachen, Lourens, want ik "schoot" in de lach en lachen is vooral aanstekelijk in fysieke nabijheid. Ik schoot in de lach vast om heel veel redenen tegelijkertijd. Mogelijk dat jouw post over die irritante spotjes nog in mijn hoofd zat toen WD het over een heel andere boeg gooide met de nieuwe spotjes. Superslim mobiliseren van "other people's money" en "other people's energy" door een handelingsperspectief te bieden dat volstrekt en zonder enige nuance voorbij gaat aan alle dierwelzijns-inspanningen van de Jumbo's en AH's door te verwijzen naar de andere supermarkten. In alle vier genoemde supermarktketens is "welzijnsvlees" te verkrijgen, maar in slechts twee daarvan geen plof. WD wil de consument in de richting duwen van de plek waar geen plof te vinden is. Niet meer AH/Jumbo direct proberen te veranderen, maar via de band van natuurwinkels. Bijzondere omdraaiing die van een Max und Moritz-achtige "frechheit" getuigd. En een handige poging om de pathetische laagste prijs en prijspakkers strategie tussen Jumbo en AH te gebruiken om in een keer een waardevergelijking in te brengen met een simpel handelingsperspectief: Fiets eens naar een andere super...
Ben benieuwd of en hoe AH/Jumbo gaan reageren, of de ge-"sterde" pluimveehouders zich weer stil houden of met slimme tegenbeelden of campagnes met (of zonder-) AH/Jumbo gaan komen. Dat alles ging door mijn hoofd, maar precies waarom ik in de lach schoot? Tja...