Volgens marktonderzoeksbureau GfK besteden Nederlandse consumenten dit jaar voor het eerst meer dan €1 miljard aan online boodschappen bij de supermarkten, schrijft Distrifood. De totale supermarktomzet zal naar schatting uitkomen op €35,5 miljard, zodat het online aandeel naar bijna 3% groeit. Eén op de 6 huishoudens doet wel eens online boodschappen.
Dat zou meer kunnen zijn, als supers geen bezorgkosten zouden rekenen. "Hoe gemakkelijk je het proces rondom E-commerce ook maakt, als consumenten je wantrouwen, zullen ze niet snel tot aankopen overgaan. Er zijn per categorie echter wel zaken die ervoor zorgen dat E-Commerce aantrekkelijker wordt. Zo zou de Nederlander eerder tot online aankopen overgaan, als supermarkten geen bezorgkosten zouden vragen," constateert een ander onderzoeksbureau, Kantar, op basis van een wereldwijd onderzoek in MarketingOnline. Behalve bezorgkosten blijkt 'vertrouwen' in wat bedrijven - niet alleen supermarkten - online doen, een drempel. "Bijna de helft van de Nederlanders (46%) is terughoudend – op het achterdochtige af – als het gaat om het monitoren van hun online activiteiten," aldus Kantar.
MarketingOnline - Consument wantrouwt merken online
Dat zou meer kunnen zijn, als supers geen bezorgkosten zouden rekenen. "Hoe gemakkelijk je het proces rondom E-commerce ook maakt, als consumenten je wantrouwen, zullen ze niet snel tot aankopen overgaan. Er zijn per categorie echter wel zaken die ervoor zorgen dat E-Commerce aantrekkelijker wordt. Zo zou de Nederlander eerder tot online aankopen overgaan, als supermarkten geen bezorgkosten zouden vragen," constateert een ander onderzoeksbureau, Kantar, op basis van een wereldwijd onderzoek in MarketingOnline. Behalve bezorgkosten blijkt 'vertrouwen' in wat bedrijven - niet alleen supermarkten - online doen, een drempel. "Bijna de helft van de Nederlanders (46%) is terughoudend – op het achterdochtige af – als het gaat om het monitoren van hun online activiteiten," aldus Kantar.