Zowel in Europa als in de VS is het aantal mensen dat op een dag voldoende beweegt volgens de aanbevelingen te laag. Cijfers verschillen, maar naar schatting voldoet ongeveer 20% van de Amerikanen aan de richtlijnen en 33% van de Europeanen. Bovendien doet in Amerika 64% van de inwoners nooit aan fysieke activiteit en is 42% van de mensen in Europa inactief. Deze inactiviteit brengt gezondheidsrisico’s met zich mee, onder meer op het gebied van overgewicht, kanker en hart- en vaatziekten.

Dertien vormen van kanker
Amerikaanse onderzoekers verzamelden uit 12 Amerikaanse en Europese cohortstudies de gegevens van 1,4 miljoen mensen. Zij brachten associaties in kaart tussen fysieke activiteit en de mate waarin 26 soorten kanker voorkwamen. In de totale onderzoeksgroep werd 186.932 keer kanker vastgesteld.

Mensen die vaker fysiek actief waren, liepen een lager risico op 13 van de 26 types kanker. Het ging hierbij om kanker in de slokdarm, lever, long, nieren, maagingang, baarmoederslijmvlies, darm, hoofden nek, rectum, blaas en borst. Bij mensen die in regio’s woonden met hogere niveaus van UV-straling bleek fysieke activiteit ook een lager risico te geven op huidkanker en prostaatkanker.

In een dergelijke studie kan de invloed van roken, eetpatroon en andere factoren niet volledig uitgesloten kunnen worden. Toch concluderen de auteurs dat ‘fysieke activiteit een sleutel is in de preventie van kanker’.

"Als fysieke activiteit een pil was, zouden veel meer mensen die nemen"
Obesitas en hart- en vaatziekten
Ook voor de wereldwijde epidemieën van obesitas en cardiovasculaire aandoeningen zou meer beweging de magic bullet zijn, aldus onderzoekers van de Florida Atlantic University. In een editorial in Cardiology beschrijven zij dat fysieke activiteit positief is voor welzijn en gezondheid - van hartaanvallen tot het seksleven en van darmkanker tot een goede stemming. Dat mensen toch te weinig bewegen komt onder meer door de drempel van tijd en moeite die mensen ervoor moeten doen, gecombineerd met te weinig kennis over de voordelen op korte en lange termijn.

Marjolein Streur
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dat mensen toch te weinig bewegen komt onder meer door de drempel van tijd en moeite die mensen ervoor moeten doen, gecombineerd met te weinig kennis over de voordelen op korte en lange termijn
Onderzoeker Steven Lewis: “Er zijn veel misvattingen over de rol van bewegen, inname van calorieën en het verbranden van calorieën tijdens activiteiten. Als gevolg daarvan wordt een caloriebeperkend dieet meer aanbevolen voor gewichtsverlies of -controle dan regelmatige fysieke activiteit. Dit is een groot probleem.”

Vanaf hun 30e jaar komen mensen gemiddeld 0,5 tot 1,5 kilo per jaar aan. Rond het 55e levensjaar zijn veel mensen zo'n 15 kilo te zwaar. Dit gaat gepaard met een toename in vetweefsel en verlies van spierweefsel, die je ook ziet bij een inactieve leefstijl. “De meeste mensen hebben de grootste moeite op gewicht te blijven door alleen hun calorie-inname te beperken. De moderne inactieve leefstijl is minstens zo belangrijk hierin als het eetpatroon.”

Een stevige wandeling van 20 minuten vermindert het risico op hartaandoeningen al met 30 tot 40%, aldus de auteurs en is ook voor ouderen haalbaar. Ook het opbouwen van spiermassa door middel van gewichten raden zij aan. Het extra spierweefsel zorgt bovendien voor meer calorie-verbranding in rust.

“Zowel gezondheidsprofessionals als mensen zelf moeten zich bewust blijven van de cruciale rol van regelmatige fysieke activiteit om zowel de kwaliteit als de kwantiteit van leven te vergroten. Er moet meer bewustzijn en educatie komen over hoe mensen dat moeten doen,” aldus onderzoeker Charles Hennekens. “Als fysieke activiteit een pil was, zouden veel meer mensen die nemen.”
Dit artikel afdrukken