Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


"We willen terug naar de naam waar we vandaan komen," zei marketingdirecteur Peer Swinkels vandaag bij de bekendmaking in Lieshout, de thuishaven van het Brabantse familiebedrijf. En dus heet het bedrijf voortaan Swinkels Family Brewers. Het bier houdt gewoon zijn eigen naam. Of dat nu Bavaria, LaTrappe, Rodenbach, Swinckels of Palm heet, of onder een huismerknaam verkocht wordt.

Volgend jaar viert de Bavaria-brouwerij het 300-jarig bestaan. Al tien generaties is de brouwerij in handen van dezelfde familie - inmiddels staat de 7e generatie aan het roer. In 2015 maakte Bavaria bekend in 5 jaar tijd te willen verdubbelen en in 2020 de grens van 1 miljard omzet te willen overschrijden. De overname van speciaalbierbrouwer Palm Breweries was een belangrijke stap in het realiseren van die ambities, net als de opening van een brouwerij in de snelgroeiende biermarkt Ethiopië. En nu wijkt dus de 'te beperkende' naam Bavaria voor het familie-benadrukkende Swinkels Family Brewers. Het bedrijf is een van de oudste familiebedrijven van Nederland en werd in 2015 bekroond tot het beste familiebedrijf ter wereld.

Vorig jaar zette Bavaria €659 miljoen om. Het bedrijf produceert 7 miljoen hectoliter bier per jaar, onder 26 verschillende namen, en exporteert naar 130 landen.

Dit artikel afdrukken