Speciaalbieren
Met de overname van Palm kiest Bavaria bewust voor uitbreiding in een snelgroeiend marktsegment: de speciaalbieren. Palm is van huis uit bekend om zijn amber-bieren, maar brouwt ook speciaalbieren als Rodenbach en Brugse Tripel en de luxebieren Cornet en Arthur’s Legacy.
De afgelopen jaren had Palm het moeilijk. Daarom was het bedrijf op zoek naar een strategische partner om "de distributie van Palm op de buitenlandse markt te versterken", schrijft het FD. Palm zet op dit moment 49% en 32% van zijn bieren af in België en Nederland en 6% in zowel de VS als Frankrijk.
Twee familiebedrijven
Jan-Renier Swinkels, directievoorzitter van Bavaria, is 'trots' op "het samengaan van twee prachtige familiebedrijven met beide een eeuwenoude historie". Het is voor het eerst dat Bavaria inzet op een overname om te groeien. Voorheen ging de tweede brouwerij van Nederland uit van groei op eigen kracht en innovaties. Swinkels, de 7e generatie aan het roer van Bavaria, het beste familiebedrijf ter wereld, sprak eerder dit jaar de ambitie uit de omzetstijging van 5% te verdubbelen en daarbij fusies en overnames niet uit te sluiten.
Bavaria produceert 5,8 miljoen hectoliter per jaar, waarvan 65% naar het buitenland gaat, vooral naar Rusland, het Midden-Oosten, Australië, Italië, Groot-Brittannië en de Balkan. De omzet van de Brabantse brouwer bedraagt ruim €0,5 miljard. Palm is een stuk kleiner met een (dalende) omzet van rond de €50 miljoen en een productie van zo'n 0,7 miljoen hectoliter.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De overname van Palm zal in principe geen banenverlies opleveren. Bavaria-topman Jan-Renier Swinkels wil de merken vooral inzetten om internationaal te gaan groeien: "De rest van West-Europa, Frankrijk, Italië. In de Verenigde Staten zien we goede mogelijkheden voor Rodenbach. Daar gaan we de komende maanden hard aan werken", zegt hij in Distrifood.
Ook wil Swinkels met Bavaria groeien in België: "Ik wil Swinckels graag meer verkopen in Antwerpen en aan de Belgische kust. En Belgen zijn gek op trappistenbieren zoals La Trappe. En alcoholvrij bier."