Ton van Veen is de nieuwe CEO van Jumbo. Noodgedwongen werd hij de eerste baas van het snel gegroeide supermarktmerk die niet tot de oprichtersfamilie Van Eerd behoort.
De NRC volgde Ton van Veen gedurende zijn eerste negen maanden aan het hoofd van de supermarktketen. Na de dood van Karel van Eerd, die de basis legde voor de huidige Jumbo-formule, en de juridische problemen waarin diens zoon Frits van Eerd belandde door zijn auto- en motorhobby, streeft Van Veen, die 18 jaar geleden bij Jumbo aantreed als financiële man, ernaar Jumbo te transformeren en de keten terug te brengen naar zijn oorspronkelijke positie als vernieuwer in de supermarktwereld.

Onder Van Veens leiding heeft Jumbo te maken met verschillende uitdagingen. Het marktaandeel staat onder druk terwijl het bedrijf graag snel wilde groeien om Albert Heijn naar de kroon te kunnen steken. Er is kritiek op de duurzaamheidsinspanningen van de gele super uit Veghel, terwijl de blauwe uit Zaandam doorstoomt. En Jumbo heeft het zwaar om om te gaan met de hoge inflatie die een groot deel van de marge wegvreet. Van Veen richt zich op het versterken van Jumbo's kernwaarden zoals klantgerichtheid en kwaliteit en aarzelt niet daarbij de 'zeven zekerheden' aan te pakken, inclusief de laagste prijsgarantie. Ook zette hij de grootschalige sportsponsoring zoals het wielerteam en de autosport stop. Hij benadrukt het belang van effectievere inkoopstrategieën en een simpeler bedrijfsmodel.

De ambitieuze uitbreiding naar België, een strategische keuze van voormalig familie-CEO Frits van Eerd, is ook een zorgenkindje maar wordt niet teruggedraaid. Van Veen legt het accent op verbetering van de bestaande winkels en kijkt verder dan snelle groei: de markt veroveren is een kwestie van geduld en rustig opbouwen, en inzetten op reclame. Dat gaat 'klant voor klant' en met een actieplan per winkel waarin coaching van de filiaalhouder meer aandacht moet krijgen. Lichtpuntje: de klanttevredenheid ligt in België hoger dan in Nederland. "Als de klant eenmaal binnen is, is die zeer tevreden.”

Inkoopmacht
Van Veen erkent de complexiteit van het leiden van een familiebedrijf en probeert een balans te vinden tussen vernieuwing en respect voor de familietradities en -koers. Hij streeft naar een meer klantgerichte aanpak in de winkels - de klant moet wel echt voordeel ervaren van boodschappen doen bij Jumbo - en sluit eind september "misschien wel de belangrijkste deal" uit de toch al van huzarenstukjes bolstaande Jumbo-historie: Jumbo sluit aan bij de inkoopcombinatie van de Duitse marktleider Edeka, onlinesupermarkt Picnic en het Franse Système U. "Ik heb nu bij vier gesprekken gezeten met de top van grote leveranciers. Dan merk ik wel: dit hadden we een paar jaar eerder moeten doen. Het is echt een verschil als je onderhandelt met 10 miljard omzet of met 100 miljard. Terwijl die partijen ons jarenlang hebben uitgelegd dat wij al de beste condities hadden,” zegt Van Veen in de reportage.

De NRC laat op een gevoelige manier de uitdagingen en overwegingen zien waar van Van Veen voor staat om de basis die de familie Van Eerd heeft gelegd de toekomst in te loodsen terwijl hij trouw blijft aan de op de kernwaarden van het bedrijf gebouwde positie van het winkelmerk Jumbo en omgaat met de hoge eisen en smalle marges van de huidige markt.