In de Ondertussen van woensdag 19 februari vallen mij deze berichten op:

- Meituan, een grote food-bezorgdienst in China, ziet een verandering in het bestelgedrag van zijn klanten sinds de uitbraak van het nieuwe en besmettelijke coronavirus (Business Insider). Sinds de uitbraak kunnen klanten ervoor kiezen geen contact te hebben met de bezorger. Volgens Meituan, dat dagelijks 700.000 actieve koeriers heeft, koos meer dan 80% van alle bestellers hiervoor. In het epicentrum van de virusuitbraak, Wuhan, steeg dat cijfer naar 95,1%. De maaltijden worden achtergelaten op een door de besteller aangeven plek. De klant haalt ze daar op als de bezorger is vertrokken.
Over het algemeen bestellen in China enkel mensen die alleen eten hun maaltijd, maar sinds de uitbraak ziet het bedrijf een aanzienlijke toename van de bestellingen bedoeld voor meer dan één persoon. Het aantal bestellingen, in de twee weken dat de gegevens werden verzameld (26 januari – 8 februari), lag vier keer zo hoog als dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf kon de bestellingen niet aan door een tekort aan kruidenierswinkelkoeriers en afhandelaars. Ook het aantal bestellingen van contacloze boodschappen steeg snel. Reden in beide gevallen: het vermijden van contact met anderen om het risico om besmetting te minimaliseren.

- IKEA in het Midden-Oosten probeert klanten die ver van zijn winkels wonen te lokken. Bij IKEA Dubai betaal je voortaan een gedeelte van je rekening met je reisafstand (Forbes). Laat op Google Maps je reisafstand zien en de korting wordt verrekend. Met een autorit van 5 minuten verdien je een gratis hotdog. Wie er 49 minuten over doet, kan een gratis salontafel Lack scoren. Een tocht van twee uur levert een boekenkast Billy op. Met deze actie worden klanten naar het warenhuis gelokt. En wie eenmaal binnen is bij IKEA, spendeert er meer tijd en geld dan gepland. Google verzamelt met dit systeem extra data van de IKEA-klanten. Zolang je er maar iets voor terugkrijgt, vinden klanten het geen probleem gevolgd te worden, lijkt deze actie te bewijzen.

- e-commercegigant Amazon opent nieuwe fysieke supermarkten, die waarschijnlijk Amazon Fresh gaan heten (Retail Detail). Opvallend genoeg zijn deze winkels behoorlijk traditioneel met toonbanken, kassa’s en winkelrekken ingericht. Helemaal tech-loos zijn ze niet. De winkel maakt gebruik van digitale prijstags en bij de voordeur zet Amazon maximaal in op bestellingen met een uitgebreide ophaal- en retourzone en opslagruimte voor pakjes. Amazon zwijgt over het waarom. Bloomberg speculeert dat de e-commercereus online en offline met elkaar wil verbinden.

Prins Charles van Wales zegt in een scherpe boodschap dat mens nog maar tien jaar heeft om de planeet te redden (DailyMail). Het maken van een succesvolle composthoop is bepaald geen sinecure (AD). Nestlé gaat voor plantaardig (Retail Detail). De startup MRM Health krijgt een startkapitaal van €14 miljoen voor onderzoek naar poepbacteriën tegen ontstekingsziektes aan gewrichten en darmen (De Tijd). Een wandeling naar school zit vol verleidingen onderweg (Het Parool).

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken