Nadat Amazon vorig jaar juni voor $13,7 miljard Whole Foods overnam, ging er een schok door de supermarktwereld. De online retailer staat er immers om bekend zelfs verliezen op de koop toe te nemen om nieuwe klanten en markten te winnen. De beurskoersen van supermarkten wereldwijd gingen onderuit omdat analisten een 'disruptieve' prijzenoorlog vreesden. Amazon begon dan ook met het verlagen van een flink aantal Whole Foods-prijzen. Niet zo verrassend, gezien de bijnaam Whole Paycheck voor de upscale biologische super. Daarna volgde uitbreiding van de Prime Now-service (2-uurs levering) met Whole Foodsboodschappen in tien pilotsteden, en 5% 'cashback' op boodschappen betaald met de Amazon Prime Visa creditcard.

Deze week maakt Amazon duidelijk dat het boodschappen doen écht onderdeel wil laten uitmaken van zijn totale Prime-'ecosysteem'. Amazon Prime-leden krijgen voortaan een extra korting van 10% op honderden producten bij Whole Foods. Zo wil Amazon Whole Foods klanten overhalen een Prime-abonnement te nemen, en tegelijk de waarde van het Amazon Prime abonnement verder versterken door Whole Foods binnen handbereik te brengen. "Misschien is voeding voor Amazon het komende decennium wel wat boeken voor Amazon waren in de jaren 90”, aldus een analist op RetailDetail. Zo'n 75% van de Whole Foodklanten is al Prime-abonnee, omgekeerd shopt maar 20% van de Prime-leden bij Whole Foods.

Amazon verhoogde eerder deze maand de prijs van het Prime-lidmaatschap van $99 naar $119 dollar. Daar moet voor de leden dus wel voldoende waarde tegenover staan. Wekelijks wisselende kortingen die op kunnen lopen tot 50% op exclusieve producten als heilbot of 'magic mushroom powder' moeten dat waarmaken. Volgens analisten van Morgan Stanley wordt Whole Foods met de nieuwe extraatjes "goedkoper dan de gewone supers", schrijft Reuters.

Whole Foods heeft 463 winkels in de VS en een marktaandeel van ongeveer 1%. Als alle Prime-abonneehouders voortaan hun boodschappen bij Whole Foods doen, "zou het een van de top-5 supermarktketens van de VS worden", meldt Bloomberg. De grootste spelers op de Amerikaanse markt zijn Walmart en Kroger.
Dit artikel afdrukken