De 500 grootste 'foodformules' - supermarkten, speciaalzaken, online boodschappen, horeca, bezorgplatforms en 'catering en gemak'- van Nederland zetten vorig jaar een recordomzet van €47,1 miljard om aan voedselverkopen (non-food telt niet mee). Albert Heijn Supermarkten is net als vorig jaar de grootste foodverkoper in de vijfde editie van de Food500 van kenniscentrum FSIN. Let wel, verschillende merkformules van 1 concern komen afzonderlijk in de lijst voor; zo staat Albert Heijn XL op 9, AH.nl op 15, Gall&Gall op 20 en AH to go op 32.
In de top-10 domineren de supermarkten, McDonald's is op nummer 10 het enige foodservicebedrijf. Van de Food500 zijn 330 formules spelers in foodservice. In de top-25 zijn opvallende foodbedrijven Thuisbezorgd.nl, op de 14e plaats, Shell Tankstations (17), NS Stations Retail (21) en HEMA (24).
Volgens FSIN "groeien ketens harder dan de markt. Zij openden in 2017 vaker nieuwe vestigingen, ontvingen meer klanten en zagen de bestedingen in vergelijking met 2016 toenemen."
FSIN - FSIN Food500 2018: ketens groeien harder dan markt
  • Deel
Druk af