Het Food Services Instituut Nederland (FSIN) maakt bekend met welke 10 trends mensen die buiten de deur eten in 2015 te maken gaan krijgen. FSIN zette alles in een poster op een rijtje.

De trends volgens FSIN:

1. Opscheppen met eten
Eten doe je niet alleen. Zelfs als je in je eentje eet, wil je dit delen met anderen. Een lekker of bijzonder gerecht, een geweldige ervaring: de gast deelt het met zijn volgers. Over eten willen we kunnen opscheppen. Steeds vaker houden restaurants en supermarkten hier rekening mee. Het idee van de gast met zijn alles-registrerende-en-delende-smartphone is allesbepalend. Zowel bij de keuze van verlichting als de presentatie op het bord.

2. Kwaliteit geeft onderscheid
2015 is het jaar van de broodnodige kwaliteitsslag. De consument wordt steeds volwassener en weet wat hij wil. Kwaliteit is een eis, en zeker niet optioneel. Slechte kwaliteit wordt direct (online) afgestraft. Je ondernemerschap bereikt een hoog niveau als dat wat je doet écht goed is. En vanaf dat moment gaan gasten vanzelf positief over je praten. Een trotse onderneming of ondernemer krijgt fans die zijn verhaal soms nog beter kunnen overbrengen dan hijzelf.

3. Minder afval, meer verantwoordelijkheid
Gezond en verantwoord met het milieu en de samenleving omgaan, is al langer één van de belangrijkste trends die onze markt beïnvloedt. Door de jaren heen vloeien uit deze hoofdtrend kleinere subtrends voort. In 2015 concentreren deze subtrends zich op het reduceren van afval. Dat kan door composteren, door productrecycling maar ook door het doneren van eten.

4. Uitpakken met kindermenu’s
In menu’s voor de kleinste bewoners van deze aardbol is weinig innovatie geweest. In 2015 begint hier verandering in te komen. Kinderen geef je niet langer een standaardkindermenu met patat, appelmoes en een frikandel of een bord macaroni. Nu gezondheid al zo lang op de sociale agenda staat en huishoudens heel voorzichtig weer vaker buiten de deur gaan eten, wordt ook het kindereten onder de loep genomen. Kindermenu’s met avontuurlijkere smaken, producten met hele granen, groenten uit de oven en salades als voorgerecht zijn hierbij slechts het tipje van de sluier.

5. Personeel: vind en koester de pareltjes
Door de opkomst van websites als YELP en Iens delen gasten vaker hun mening over de smaak van het eten, maar zeker ook over de bediening. Het is steeds moeilijker om goed en gastvrij personeel te krijgen, op te leiden en vast te houden. Personeel is dan ook één van de belangrijkste beleidspunten in 2015. Niet alleen voor horeca, maar ook voor retailers en grossiers. Tip: ga op zoek naar díe pareltjes op wiens gastvrije schouders je bedrijf kan rusten.

6. Creatieve foodserviceconcepten
We hebben het er al langer over: blurring [het vervagen van grenzen tussen winkelen, meeneem-eten en uit-eten, red.] is hét thema voor de komende jaren. Alternatieve vormen van foodservice steken in de hele wereld de kop op en dagen de gevestigde orde brutaal uit. Restaurants in supermarkten, versmarkten bij horeca-outlets, automaten met verse producten op het station, de groeiende deliverymarkt, de foodhallen en alles daar tussenin: meegaan is een must, anders word je ingehaald.

7. Klein is fijn
Dit geldt in de breedste zin van het woord: compactere menu’s, maar ook kleinere gerechten en flexibele porties. Er is een groep consumenten die liever een paar kleinere gerechten kiest en die met elkaar deelt. Tegelijkertijd is er ook een groep die juist eenvoudig en zonder al te veel gedoe wil eten. In 2015 zien we dat outlets wat menugrootte betreft de broekriem aanhalen en kiezen voor een smaller assortiment, maar daar meer in uitblinken.

8. Vier generaties bedienen
Elke generatie heeft zijn eigen stokpaardje. Spelers moeten aan de gang met thema’s als gezondheid en welzijn om aantrekkelijk te blijven voor de babyboomers, en met sociale verantwoordelijkheid om de millennials aan zich te binden. Een hoge toegevoegde waarde, authenticiteit en de mogelijkheid om een menu aan te passen (customizen) naar persoonlijke smaak blijven onontbeerlijk. Maar vergeet ook Generatie Z niet, die langzaam groeit in koopkracht en invloed uitoefent op dinerkeuzes. Snelheid, technologie en beleving zijn voor hen van doorslaggevend belang.

9. Gezondheid met een twist
Overheidscampagnes en een groot sociaal bewustzijn van de noodzaak om gezond te eten zorgden de afgelopen jaren voor een gezondheidboost in de foodservicemarkt. Glutenvrije en probioticaproducten bestormden de schappen. In 2015 zien we steeds meer gefermenteerd eten (goed voor mensen met risico op type-2 diabetes en goed voor het immuunsysteem). Maar vreemd genoeg hoort snacken hier ook bij. Gezond snacken, welteverstaan. Snacks met veel proteïnen, vezels, hele granen, noten en gezonde oliën bieden gemak en zijn populair.

10. Hyperlokaal en regionaal
De trend richting lokaal eten intensiveert zich. Restaurants en outlets hebben steeds vaker een eigen groentetuin, bierbrouwerij of wijngaard. Misschien niet eens in eigen beheer, maar dan wel in hetzelfde dorp of dezelfde stad. Tegelijk met deze ontwikkeling komt er steeds meer aandacht voor Hollandse gerechten in een nieuw jasje. Hierbij hoort natuurlijk ook vlees van (regionale) vrije grazers. Steeds vaker zien we klassiekers met een moderne – en soms zelfs oosterse – twist. Denk aan echt traditionele (streek)gerechten als bloedworst, nagelholt en hoofdkaas.


Waar de boer, beleidsmakers en wetenschap het hebben over het voeden van de wereld, gaan de trends over het voeden van onszelf op een onderscheiden manier. Net als kleren, schoenen en auto's bepaalt eten anno 2015 je identiteit. Misschien wel meer dan die eerste drie. Eten blijkt een belangrijk bestanddeel van de mode waarmee je laat zien wie je bent.

Fotocredits: deel poster, FSIN
Dit artikel afdrukken