Milieudefensie richt zich, al een tijdje, op Ahold Delhaize. Het moederbedrijf van Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en Bol.com is volgens de milieuorganisatie één van de grote vervuilers van Nederland.

Begin dit jaar bezorgde Milieudefensie een brandbrief bij 29 grote vervuilers met de oproep tot het nemen van serieuze klimaatmaatregelen. In de loop van het jaar liet de organisatie de klimaatplannen van 29 grote vervuilende bedrijven onderzoeken. Deze scoorden allen een onvoldoende. Ahold vervuilt door het gebruik van elektriciteit en energie voor bijvoorbeeld koelkasten in hun winkels. De meeste uitstoot veroorzaken ze bij het maken van de producten die ze verkopen zoals yoghurt, hamburgers, chips, kleding en elektronica. Het oordeel blijkt de start van een campagne tegen de multinational. De jeugd-afdeling van Milieudefensie vindt wat Albert Heijn verkoopt niet te verantwoorden naar kinderen en jong personeel.

Niet zo groen als ze zich voordoen
Milieudefensie beticht de moederorganisatie van greenwashing. Zo doet supermarktketen Albert Heijn zich graag voor als een duurzaam bedrijf. De milieuorganisatie erkent dat de winkels steeds meer duurzame en/of biologische producten verkoopt. Maar het grootste deel van de producten die te koop zijn, zijn producten die de klimaatcrisis verergeren. “Het duurzame imago is dus vooral reclame”, schrijft Milieudefensie. En hoewel Ahold zich uitspreekt tegen ontbossing, doet het bedrijf er volgens de organisatie nog steeds aan mee.

In april riep Milieudefensie Ahold Delhaize op tot het maken van ambitieuze klimaatplannen onder dreiging van het stappen naar de rechter. Afgelopen juli presenteerde de jongerentak van Milieudefensie, toen nog Jongeren Milieu Actief geheten, 4 eisen waar Ahold Delhaize aan moet voldoen voor een geloofwaardig klimaatplan. De multinational ging daar niet op in. De milieuorganisatie laat het er niet bij zitten en gaat weer de straat op. Mét nieuw onderzoek, over de scope-3-uitstoot van Ahold Delhaize. Uitgevoerd door Profundo.

Klimaatkillers zijn vlees en zuivel
Het onderzoeks- en adviesbureau berekende de totale klimaatschade veroorzaakt door het bedrijf: €119 miljard. In het onderzoek neemt Profundo de huidige prijs van één ton CO2-uitstoot als uitgangspunt. Op dit moment is dat €80 euro per ton. De onderzoekers berekenden de klimaatschade op basis het huidige klimaatplan van Ahold Delhaize vanaf 2015, het jaar van het klimaatakkoord van Parijs, tot 2050. In die jaren stoot Ahold Delhaize nog 1488 miljoen ton CO2 uit. De ambitie van Ahold Delhaize is om in 2050 een netto nul uitstoot te realiseren. Tot die tijd veroorzaakt het bedrijf dus nog ‘€119 miljard aan klimaatschade’, 4 keer de huidige marktwaarde van het bedrijf. Van deze schade komt 42% (27,9 miljoen ton CO2) voort uit de verkoop van vlees en zuivel.

‘Ahold Delhaize maakt de wereld kapot’
“Het wordt tijd dat Ahold Delhaize, als een van de grootste supermarktketens ter wereld, nú echt inzet op meer betaalbare plantaardige producten, want als klant wil je niet meewerken aan het verwoesten van onze planeet. 98% van de winst gaat nu naar aandeelhouders, investeer dat in verduurzaming”, reageert Winnie Oussoren, voorzitter van Milieudefensie Jong. Oussoren vindt dat de multinational internationale klimaatafspraken links laat liggen en door de grote hoeveelheid CO2 uitstoot de wereld kapot maakt.

Volgens haar draait de jongere generatie op voor de klimaatschade. “Mijn generatie wordt geraakt door gevaarlijke klimaatverandering en draait op voor de klimaatschade.” Ook benadrukken ze opnieuw dat Ahold Delhaize vooral slechts kleine dingen aanpakken, zoals minder plastic verpakkingen in hun winkels. “Dat materiaal zorgt voor iets meer dan 3% van hun uitstoot, maar de klimaatcrisis vraagt om veel grotere maatregelen”, aldus Oussoren.

Om het bedrijf sneller grotere stappen te laten zetten biedt Milieudefensie Jong opnieuw verbeterpunten voor Ahold Delhaize's klimaatplan aan. Zo zou in 2030 70% van de omzet plantaardig moeten zijn en de helft van de producten een lage klimaatimpact moeten hebben. Om de campagne kracht bij te zetten vraagt Milieudefensie Jong klanten en medewerkers door het hele land om de petitie te ondertekenen.

Klopt het?
Albert Heijn was de eerste supermarkt die de zuivelketen verduurzaamde en de enige die de boer 5 in plaats van 2 cent meer per liter ging betalen. Het was de eerste super die de 1-ster kip als basis besloot te omarmen. Daar trok AH vervolgens de hele markt in mee. Op het gebied van groenten en fruit gaat AH als sinds 2018 door waar PlanetProof stopt. En de supermarktorganisatie heeft een uitgebreid schap met vlees- en zuivelvervangers. Maar toch schijnt het niet te deugen.

Zullen we het er eens goed over hebben: is de kritiek terecht? Motiveer je 'ja' of je 'nee' hieronder.
Dit artikel afdrukken