Volgens de ACM laten consumenten "duurzaamheid steeds vaker meewegen in hun aankoopbeslissing." Maar diezelfde consument kan door de wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken (de ACM telt er zo al 250!) niet makkelijk doorzien hoe milieuvriendelijk, gezond of diervriendelijk een product nu eigenlijk is.

Met de vuistregels wil de ACM bereiken dat bedrijven consumenten goed en volledig voorlichten over de duurzaamheid van hun producten of diensten. Bedrijven die zich niet aan de regels houden, kunnen een boete of dwangsom opgelegd krijgen en worden met naam en toenaam genoemd.

De vuistregels zijn:
  • Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft

  • Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel

  • Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn

  • Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf

  • Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend

De regels zijn nog niet in beton gegoten. De ACM nodigt 'bedrijven en andere organisaties' uit om tot 20 oktober mee te denken en te reageren. Consumenten zijn dus niet uitgenodigd. Zij kunnen wel claims die zij misleidend vinden bij de ACM melden. Hoe weet een consument of een duurzaamheidsclaim misleidend is dan? Op de NOS geeft Edwin van Druten, directeur ACM, voorbeelden van misleidende duurzaamheidsclaims: "Als er op een product staat dat het duurzaam is geproduceerd, maar het onduidelijk is of die mededeling over het product gaat of over het etiket. Of als er wordt geclaimd dat het product duurzaam is, maar de vervoer- en transportkosten niet worden meegerekend."

Dat laatste is pikant. Vanuit Nederland worden bijvoorbeeld nog altijd groenten per vliegtuig geëxporteerd die claimen duurzaam (zoals biologisch) geteeld te zijn. Het label On the Way to PlanetProof verbiedt daarentegen het invliegen van bijvoorbeeld duurzame bloemen. De biologische groothandel Eosta vliegt vers fruit in als biologisch (en dus 'duurzaam' in de volksmond), maar compenseert al jaren de transportemissies met het afkopen van de CO2-uitstoot die dat kost.
Dit artikel afdrukken