Je plakt niet makkelijk voor €720 aan spaarzegeltjes bij de supermarkt bij elkaar. Dat was het oude systeem dat kruideniers bedachten om je steeds in hun winkels je boodschappen te komen laten doen. Nu de concurrentie moordend is, is er een nieuw en bovendien gezonder systeem bedacht.

Via je baas kun je intekenen op een abonnement op boodschappen. Je krijgt 20% korting op gezonde boodschappen. Maandelijks krijg je tot maximaal €60 korting als je verse spullen of producten met een Nutri-Score A of B. De korting wordt geheel automatisch verrekend aan de kassa met een kaart die door je baas wordt betaald. Dat kost je werkgever €5 per maand; in ruil daarvoor regelt een softwareapplicatie alles voor hem. In totaal kan jouw jaarlijkse korting oplopen tot €720.

Dat kan met een applicatie die is ontwikkeld door Unbox. De Belgische supermarktformule Delhaize, het broertje van Albert Heijn, biedt hem aan. In Nederland zijn de techniek en oplossing nog niet beschikbaar.

Iedereen heeft voordeel bij het nieuwe gezondheidsconcept, klinkt het. Jij blijft gezonder en kunt je werk beter aan met minder verzuim. Je boodschappen worden goedkoper. En - anders dan in het geval van de Nederlandse tuinder Rob Baan - zijn de gezonde boodschappen via de baas vrijgesteld van een belasting over loon in natura. Er is maar één nadeeltje, zegt detailhandelskenner Gino van Ossel van de Vlerick School of Management: consumenten kunnen moeilijk de aanbiedingen van gezonde producten elders met hun aankopen vergelijken. Voor Delhaize leidt het tot trouwere klanten die de korting van 20% natuurlijk nog wel moeten goed moeten maken. Of er een deel van die €5 naar de supermarkt gaat, is onbekend.

Van Ossel noemt het nieuw loyalty-programma een "heel intelligente zet". Geen enkele supermarkt werkt zo consequent aan gezonde voeding als Delhaize, vindt hij. Jorg Snoeck van het Belgische vakblad RetailDetail waardeert de nadruk op gezonde voeding en de commerciële slimheid achter de kortingen op het totaal van gezonde producten. Het systeem maakt het vergelijken van prijzen van losse producten inderdaad steeds moeilijker, vindt ook Snoeck. Volgens hem gaan winkelketens in de toekomst nog veel meer inzetten op artificiële intelligentie om de wensen van hun klanten perfect te bedienen, hen loyaal te houden en de prijs van producten van ondergeschikt belang te maken.

Reageer
  • Deel
Druk af